Brigitte Goossens (SEAT): “Downsizing lijkt onvermijdelijk in 2020”

SEAT noteert al enkele jaren een zeer mooie groei in de fleetmarkt. Maar de nieuwe fiscale regels van 2020 zouden het speelveld wel eens danig door elkaar kunnen schudden. Hoe kijkt de Spaanse constructeur 2020 tegemoet? FLEET.be trok met deze vraag (en nog een paar andere uiteraard) naar Fleet Manager Brigitte Goossens.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Die zal ongetwijfeld downsizing met zich meebrengen. Ik kan mij niet voorstellen dat bedrijven de meerkost van het huidige wagenpark zullen slikken, wat mij doet denken dat er volop gedownsized zal worden. Er zal natuurlijk ook een gedeeltelijke shift van het huidige wagenpark zijn richting alternatieve aandrijvingen.

We merken bijvoorbeeld ook meer interesse in onze CNG voertuigen, al blijft het daar belangrijk om de mensen duidelijk te informeren over de mogelijkheden van deze brandstof. Binnenkort zal Seat trouwens ook de elektrische weg opgaan.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Wij zijn natuurlijk in de eerste plaats Fleet Manager, maar eigenlijk zijn we altijd al een stukje Mobility Manager geweest. Vandaag wordt die vraag gewoon pertinenter en gaan we samen met de klant zoeken naar de juiste mobiliteitsmix.

Seat kiest er bijvoorbeeld voor om de step mee aan te bieden als accessoire binnen het contract van de wagen. Zo kan je die gekende ‘Last Mile’ per step doen. Hij heeft een autonomie van 25 km, da’s toch niet verkeerd (lacht).

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Bij SEAT ligt het benzineaandeel al langer hoger in de fleet, in tegenstelling tot sommige andere merken. Daarnaast hebben ligt het aandeel van onze CNG-wagens toch ook al op een dikke 10%. Dit gezegd zijnde, zien we voorlopig ons dieselaandeel nog niet afnemen.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Mijn eigen bedrijfswagen is de Ateca Excellence in DSG-uitvoering. Ik rij er bijzonder graag mee, zo graag zelfs dat mijn volgende wagen net dezelfde zal zijn (lacht).

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Ik rij dolgraag met de wagen. Maar dan bedoel ik ook écht rijden. Ik kan me dan ook voorstellen dat er momenten zijn waarop je graag even het stuur overlaat aan een automatische piloot. Werken in de file heeft immers ook zijn voordelen. Anderzijds .. volledig autonoom … dat zou ik me toch niet kunnen voorstellen.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!