Brussel mikt op half miljard inkomsten met stadstol

De Brusselse stadstol begint vorm te krijgen. Volgens De Tijd zal SmartMove, zoals het systeem gedoopt werd, vanaf 2022 werken met een tarief voor elke wagen die het Brussels Gewest binnenrijdt, aangevuld met een extra tarief per kilometer. Leasingwagens zouden mee opgenomen worden in het systeem. De inkomsten worden jaarlijks op een half miljard euro berekend.

Het te betalen tarief is afhankelijk van het moment dat het Brussels Gewest betreden wordt en het vermogen (uitgedrukt in fiscale pk’s) van de wagen waarmee dit gebeurt. Tijdens de spitsuren (van 7-10 uur en 15-19 uur) is het vaste tarief 1 euro en in de daluren (tussen 10 en 15 uur) bedraagt dit een halve euro.

En-en-enverhaal

Dit vaste tarief wordt vermenigvuldigd met een factor afhankelijk van de fiscale pk’s van de wagen. Voor een gemiddelde wagen reken je op een verdubbeling of verdrievoudiging van dit vaste tarief. Voor wagens met meer dan 20 fiscale pk’s zal dit zelfs oplopen tot zesmaal dat tarief.

Dat is nog niet alles. Hier komt nog eens een bedrag van 18 eurocent per kilometer tijdens de spits en 9 eurocent in de daluren. Een opbeurende noot: in het weekend en ’s avonds (tussen 19 en 7 uur) blijft het gratis.

Leasingwagens

De juridische complexiteit van dit systeem wordt er niet gemakkelijker op als het leasingwagens betreft. Deze piste wordt alvast bekeken: d de autofiscaliteit voor leasingbedrijven in Brussel blijft onveranderd, maar werknemers met een bedrijfswagen zelf zullen betalen voor het gebruik.

Andere taksten blijven (vanzelfsprekend) geldig

Deze nieuwe taksen komen bovenop de taksen van de andere gewesten. Pendelt u vanuit Vlaanderen of Wallonië naar Brussel, dan betaalt u nog altijd de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Brusselaars kunnen rekenen op een compensatie in de de vorm van een afschaffing van de belasting op de inverkeersstelling en de wegenbelasting. Maar voor pendelaars van buiten Brussel is er geen compensatie.

Een vereenvoudiging van de autofiscaliteit over het volledige Belgische grondgebied is duidelijk geen streefdoel. Brussel is vastbesloten zijn eigen koers te varen. Nu wordt het afwachten hoe de andere gewesten daarop gaan reageren en vooral wat dit met de Brusselse economie zal doen. Samen met de LEZ is de auto immers steeds minder welkom in de hoofdstad.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine