CNG heeft zijn plaats in bedrijfsvloten

De CREG, de commissie voor de regulering van elektriciteit en gas, becijferde in een onderzoek welke brandstofsoort de goedkoopste is: benzine, diesel, elektrisch of CNG. Zowel aankoop, leaseprijs als brandstofkost werden in het onderzoek onder de loep gehouden.

Voor de leasingmarkt maakte de CREG eenzelfde simulatie bij drie leasemaatschappijen op basis van dezelfde hypothese: 60 maanden en 125.000 kilometer in totaal (25.000 km/jaar). De CREG wijst er wel op dat de simulatoren van bepaalde leasingbedrijven geen wagens op aardgas in hun databank opnemen, of indien dat wel het geval is, gaat het slechts om een beperkt aantal modellen.

Niettemin kon de commissie voor drie modellen een simulatie doen. Omwille van vertrouwelijkheidsredenen worden de resultaten hieronder op basis van 100 weergeven. Het gaat hier telkens om een operationele leasing, aangevuld met het door de CREG berekende brandstofforfait.

Bepaalde brandstofforfaits berekend voor CNG zijn volgens de commissie immers ruim overschat en in sommige gevallen groter dan of gelijk aan de forfaits voor benzine of diesel. Dit is volgens de CREG vreemd, zij haalt aan dat de reële brandstofprijs voor benzine en diesel gemiddeld 70 % hoger is dan die van CNG. De commissie concludeert hieruit dat er in de leasingsector nog een grote onwetendheid lijkt te heersen ten opzichte van aardgas.

Lagere brandstofprijs

Toch wist de CREG voor drie modellen de kost van een operationele leasing + brandstof te berekenen. Omwille van vertrouwelijkheidsredenen, worden de resultaten op basis van 100 weergeven:

Volkswagen Golf

Model Kostprijs
TGI 96 kW (CNG) 100
TSI 96 kW (benzine) 104
TDI 85 kW (diesel) 100
e-Golf (elektrisch) 118

Seat Leon

Model Kostprijs
TGI 96 kW (CNG) 100
TSI 96 kW (benzine) 106
TDI 85 kW (diesel) 109

Audi A4

Model Kostprijs
g-tron 125 kW (CNG) 100
TSI 140 kW (benzine) 113
TDI 140 kW (diesel) 104

Het is de lagere brandstofprijs van CNG die desgevallend de balans kan doen omslaan ten voordele van de CNG-modellen. De prijs van de huur zonder brandstof is inderdaad iets duurder voor CNG-modellen omdat hun aankoopprijs gewoonlijk hoger ligt dan die van benzine- en dieselvoertuigen.

Het merendeel van de andere elementen (onderhoud/reparatie, verzekeringen, bijstand, …) is over het algemeen gelijklopend ongeacht de motorisering van het voertuig. Enkel de restwaarde blijft proportioneel hoger voor dieselversies dan voor benzine- of CNG-versies.

VAA

En ook op het vlak van VAA leiden CNG-wagens de dans volgens de CREG. In de drie geanalyseerde gevallen is het voordeel van alle aard het laagst voor CNG-wagens. Dit komt door de lagere CO2-uitstoot van deze voertuigen (met een gelijkaardig vermogen) ten opzichte van de diesel- en benzinemodellen en omdat hun aankoopprijs lager ligt dan die van elektrische voertuigen.

Elektrische wagens kunnen immers rekenen op een hogere aftrekbaarheid (zie tabel onder), maar die moet afgewogen worden tegen de hogere kostprijs van een elektrische wagen (zowel in aankoop als in leasing). Zo becijferde de CREG bijvoorbeeld dat een e-Golf 5.405 euro meer kost dan een bijna identiek uitgeruste Golf TGI comfortline.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!