“De parking in dienst van de mobiliteit om de stedelijke ervaring te verbeteren”

Een opiniestuk van Julien Vandeleene, CEO & oprichter van BePark

De grote steden worden geconfronteerd met een constante bevolkingsgroei: in 2019 kozen bijna 10.000 mensen ervoor om in Brussel te wonen, tegenover 3.714 in 2016. Maar hoe zit het met de mobiliteit en de auto’s van deze nieuwe burgers die voor het stadsleven kiezen?

In een metropool als Brussel groeit het aantal voertuigen gelukkig minder snel dan de bevolking. Desondanks blijft de verhouding tussen het aantal parkeerplaatsen op straat en het aantal inwoners één op vijf. Daar komen nog de honderdduizenden pendelaars bij die elke dag de stad binnenrijden. Deze automobilisten worden allemaal geconfronteerd met dezelfde vaststelling: parkeerplaatsen zijn een schaars goed in Brussel, en dit gebrek draagt bij tot meer congestie en vervuiling in de stad. Hoe kunnen parkeergarages dan een vector zijn voor het creëren van een vlottere, aangenamere en zachtere mobiliteit?

Bestaande initiatieven zijn vooral gericht op het ontmoedigen van pendelaars om de auto te nemen naar de stad. Zo zien we bijvoorbeeld dat parkeerplaatsen op straat worden weggehaald en vervangen door fietspaden of groenvoorzieningen om de levenskwaliteit van de bewoners te verbeteren. Ondanks deze initiatieven is de auto nog steeds een veelgebruikt vervoermiddel en de vraag naar parkeren blijft toenemen.

Hoe kan aan deze vraag worden voldaan, terwijl een naadloze mobiliteit voor pendelaars en een aangenamere stedelijke ervaring voor de buurtbewoners wordt geboden? Door het aanbieden van gedeelde en geconnecteerde parkings. De private en onderbenutte parkings, zoals de parkings van bepaalde bedrijven, worden dan geopend en ter beschikking gesteld van de gebruikers die ze nodig hebben. Dit delen maakt niet alleen ruimte vrij op straat, maar geeft de gebruikers ook een gevoel van veiligheid. Het is vooral een kans om een nieuwe manier van verplaatsing te creëren.

De parkeerplaats van morgen is niet alleen voor auto’s

Stedelijke mobiliteit is aan het veranderen. In 5 jaar tijd is het aantal fietsers in Brussel verdubbeld. Als we rekening houden met de overstap naar elektrische voertuigen, nieuwe flexibele mobiliteitsmodi en gedeelde mobiliteit, moeten ook de parkeergarages deze evolutie bijbenen. De parkeergarage kan niet meer alleen gebruikt worden voor het parkeren van auto’s, het moet een ruimte worden die de gebruikers de mogelijkheid biedt om hun vervoermiddel en de manier waarop ze zich zullen verplaatsen te kiezen. Dit is precies het doel van de parkeerplaatsen die ik beoog.

In deze parkeergarages vinden we fietsen, motorfietsen, scooters en steps. De gemeenschappelijke parkeerplaats is ook de plaats waar u uw deelauto kunt parkeren, maar ook waar u uw elektrische wagen kunt laten opladen.

De kers op de taart? De gedeelde parking verbindt deze veelheid aan transportmiddelen. Stel je voor: je gaat met de auto naar een parkeergarage, dan besluit je met een elektrische scooter naar een andere, meer centrale parkeergarage te gaan, zodat je de trein, tram of metro kunt pakken om je eindbestemming te bereiken.

Parkeren in de stad: de sleutel tot zachte mobiliteit, verbetering van het stadsleven

Met deze informatie is het mogelijk om een duidelijk antwoord te geven op de vraag “Hoe kan het parkeren worden gebruikt om zachte stedelijke mobiliteit te creëren?”

De onderlinge afstemming van de parkeergarages maakt het mogelijk om de immobiliteit te deblokkeren, zodat de stad overzichtelijker wordt.

Meer ontspannen ook, omdat het verkeer dat zoekt naar parkeerplaatsen drastisch zal verminderen, een niet onbelangrijk gegeven als we weten dat het 30% van het stadsverkeer vertegenwoordigt. Een stad zal ook mooier zijn omdat de auto’s die meestal op straat geparkeerd staan, gemigreerd zijn naar een veilige private parkeerplaats. Tot slot een minder vervuild en aangenamer stadsleven, omdat deze parkeergarages nieuwe mobiliteitsmogelijkheden bieden door bijvoorbeeld ruimte te bieden voor bakfietsen voor bewoners en goederentransport.

Met de opening van de immobiele parkeergarages kunnen we eindelijk de mobiliteit deblokkeren.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!