Deze auto’s komen er in 2021 aan (deel 2)

Ford Mustang Mach-e

Berlines, hatchbacks, cabrio’s, monovolumes, maar vooral heel wat elektrische nieuwigheden: ziehierhet tweede deel van de FLEET.be-selectie van nieuwigheden die binnenkort uw wagenpark kunnen verrijken…

SUV’s blijven razendpopulair, waardoor de merken in 2021 heel wat nieuwe hoogpoters lanceren. Toch zijn er ook leuke nieuwigheden voor wie het wat dichter bij de grond zoekt. Over de Mercedes C en S-Klasse hadden we het al, bij Honda krijgt de Civic dan weer een nieuw jasje. De reeds elfde generatie van de Japanse hatchback en berline wordt subtieler vormgegeven dan vandaag, waardoor hij minder excentriek oogt dan voorheen.

(Her)lees:
Deze auto’s komen er in 2021 aan (deel 2)

Ook uit Japan en in een nieuw jasje is de Subaru Levorg. Ondanks dat je zou denken dat het om een facelift gaat, is het model helemaal nieuw. De Levorg is met 4,755 meter 6,5 centimeter langer dan voorheen. De wielbasis groeide met 2 centimeter en ook de bagageruimte is groter dan voorheen. Onder de motorkap ligt een nieuwe 1.8 boxermotor, goed voor 174 pk. Ook plant het Japanse merk een volledig elektrische SUV, vergelijkbaar met de Forester. Meer nieuws daarover was bij het in druk gaan nog niet bekend.

BMW Serie 4 cabrio

Bij BMW staat de nieuwe cabrioversie van de 4 Reeks in de lente bij de dealers en krijgt de 2 Reeks een opfrisbeurt. Die neemt het interieur van de 1 Reeks over, maar blijft – in tegenstelling tot zijn kleine broertje – wel achterwielaangedreven. Ook zijn monovolumebroertje, de 2 Reeks Active Tourer, wordt in 2021 bijgepunt. De plug-in hybride aandrijflijn blijft van de partij, zijn zevenzitsversie (2 Reeks Gran Tourer) gaat waarschijnlijk op de schop.

Ford S-Max & Galaxy

En nu we toch bij de monovolumes zitten: De Ford S-Max Hybrid en Galaxy krijgen begin 2021 een hybride alternatief. Onder de motorkap ligt een 2.5-viercilinder die volgens de Atkinsoncyclus werkt. De combinatie met elektromotor en lithium-ionbatterij is goed voor 200 pk en 210 Nm, en moet een CO2-uitstoot halen van zowat 140 g/km.

BMW et Ford se pencheront également sur leur gamme full électrique. La BMW iX3 et la Ford Mustang Mach-E arrivent dans les showrooms. Munich nous réserve d’ailleurs d’autres nouveautés, dont la fameuse BMW i4 100% électrique.

Ford Mustang Mach-e

Elektrische nieuwigheden

Toch zullen BMW en Ford vooral naar hun elektrische nieuwigheden kijken. De eind 2020 voorgestelde BMW iX3 en Ford Mustang Mach-E worden in de volgende maanden bij de dealers verwacht, terwijl BMW nog heel wat nieuwigheden voor ons in petto heeft: BMW gaat elektrisch met de i4. De Tesla Model 3-concurrent krijgt een actieradius van circa 600 kilometer en zal behoorlijk sportief zijn: tot 530 pk aan vermogen krijgt hij. BMW komt dan ook nog met de iX; een elektrische SUV die net zo lang en breed is als de BMW X5, terwijl de daklijn ongeveer net zo hoog is als de X6. De wielbasis is flink, want daar vergelijkt BMW de iX met de X7. Verwacht dus veel binnenruimte.

BMW iX

Maar ook de premiumconcurrentie zit niet stil. De Mercedes EQA, de elektrische afgeleide van de GLA zou wel pas in de tweede helft van 2021 op de markt komen. Van de EQA zouden versies met voorwielaandrijving en één motor of met vierwielaandrijving en twee motoren gepland zijn. De EQA is trouwens de eerste uit een reeksje. Mercedes heeft vandaag met de EQC en de EQV al twee elektrische wagens in zijn gamma, maar daar zullen er tegen 2022 zes bijkomen. Naast de EQA zijn dat onder meer een elektrische versie van de S-Klasse en de E-Klasse, die ook dit jaar nog verschijnen.

Audi RS e-tron GT prototype

Audi lanceert dan weer de e-tron GT, een Porsche Taycan met vier ringen zeg maar, en de Q4 e-tron, de kleine broer van de reeds bestaande – en bij ons in Vorst gebouwde – e-tron en e-tron Sportback. Hij zal 306 pk sterk zijn en zo’n 450 km ver komen op één batterijlading in zijn vierwielaangedreven versie. De variant die enkel de voorwielen aandrijft, voegt daar nog zo’n 50 km aan toe. De Q4 krijgt ook een Sportback-afgeleide met coupédak. Porsche tot slot plant een opgehoogde versie van de Taycan, de Taycan Cross Turismo, en een elektrische variant van zijn kleinste SUV, de Macan.

Volumemodellen

Bij de volumemerken is het dan weer uitkijken naar de Volkswagen ID.4. Na de ID.3 is dit de tweede wagen van Volkswagen die enkel met een 100% elektrische motor gebouwd wordt. De ID.4 wordt een middelgrote SUV, naar analogie met de Tiguan. Inderdaad, een segment dat op dit moment zeer populair is. Het zou ons dan ook niet verwonderen moest deze ID.4 het in de verkooplijstjes beter doen dan zijn kleine broertje.

Volkswagen ID.4

Hij deelt zijn basis trouwens met de Skoda Enyaq iV (dat achtervoegsel gebruikt Skoda bij al haar geëlektrificeerde wagens). Dat betekent dat ook deze Tsjechische SUV kan rekenen op verschillende accupakketten. Zo varieert de autonomie van de wagen tussen de 340 en de 510 km. Ook een coupéversie zou op de planning staan.

Skoda Enyaq

Zij zullen concurrentie krijgen van de Nissan Ariya. Deze SUV staat op een gloednieuw EV-platform dat Nissan ontwikkelde in samenwerking met alliantiepartners Mitsubishi en Renault. De elektrische SUV komt met een of twee elektromotoren en heeft dus of twee- of vierwielaandrijving. De Ariya is niet zuinig met elektrische power: de meest krachtige versie zal 395 pk sterk zijn en de autonomie zit – afhankelijk van de gekozen versie – tussen de 375 en 500 pk. Op de markt in de tweede helft van 2021.

Nissan Ariya

Ook Hyundai heeft een elektrische wagen in petto met deze Ioniq 5, een crossover, maar is gebaseerd op de Hyundai 45 Concept, en die lijkt toch meer op een hatchback die wat hoger staat. We krijgen hem voor het eerst begin 2021 te zien, over de technische kenmerken is nog niets bekend.

En dan hebben we het nog niet gehad over de elektrische versies die SsangYong en Lexus plannen van respectievelijk hun Korando en UX en Fiat dat met de Centovienti een elektrische Panda in huis haalt, waardoor de in 2020 gelanceerde 500e niet langer het enige 100% elektrische model van het merk is.

Lexus UX300e

Tesla

Met de Spring Electric heeft Dacia de ambitie om de goedkoopste elektrische auto op de markt te leveren. Slechts 45 pk sterk is hij en zijn topsnelheid bedraagt 125 km/u, maar dankzij zijn batterij van 26,8 kWh is hij toch in staat om tot 225 km ver te geraken. Toch wordt vooral zijn prijs interessant: men spreekt over zowat 15.000 euro.

Dacia Spring

De goedkoopste is hij zeker, de titel van meest excentrieke gaat ongetwijfeld naar de Tesla Cybertruck. Geruchten over een loop 2021 geplande lancering van het model met zijn nogal … uitgesproken looks steken steeds vaker de kop op. Hij zal wel pas eind 2021 van de band rollen, verwacht de Europese leveringen dus maar in 2022. Ook de Model Y komt trouwens naar Europa. Zijn ontwerp is vergelijkbaar met de andere modellen van Tesla, met een strak, overzichtelijk interieur en een groot 15 inch (38,1 cm) touchscreen. Met een acceleratie van 0 – 100 km/u in slechts 3,7 seconden zal deze “familiewagen” een wolf in schapenvacht zijn. De Model Y is nu al verkrijgbaar in de VS maar in Europa wordt het wachten tot 2021. Laat ons hopen dat het geen Model 3 verhaal wordt. Met de toenemende concurrentie kan Tesla zich ondertussen geen levertermijnen van meer dan een jaar veroorloven.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine