Wie rijdt er vandaag met een elektrisch voertuig? Met die vraag als basis voerden laadpalenfabrikant Powerdale en de Vrije Universiteit Brussel een onderzoek. Een onderzoek dat enkele verrassende resultaten opleverde.
De gemiddelde EV-rijder is 47 jaar oud, hoger opgeleid en woont in een viergevelwoning. Dat is de eerste conclusie die Mobi, het Mobility, Logistics & Automotive Technology Research Centre van de Vrije Universiteit Brussel, trekt uit het onderzoek. Geen onlogisch profiel, zo blijkt uit een bevraging van 489 bestuurders met een hybride of elektrische wagen.
“Mensen die een nieuwe technologie als eerste omarmen, zitten vaak in deze groep”, zegt professor Lieselot Vanhaverbeke van Mobi. Haar team bracht in opdracht van Powerdale de Belgische e-drivers in kaart. “Dat profiel volgt de klassieke adoptiecurve. Vandaag zit elektrisch rijden nog in de categorie van de zogenaamde early adopters. Zij zijn fans van het eerste uur en zijn bereid om meer voor technologie te betalen.”
Een kwart laadt nooit thuis
Wel opvallend, is het laadgedrag van deze EV-rijders. 22% laadt immers nooit thuis op, enkel op het werk of onderweg. Omdat ze thuis geen laadpaal hebben, bijvoorbeeld, of omdat ze op andere plekken gratis laden. Toch is het resultaat niet zo opvallend als we vergelijken met andere landen.
“In Nederland ligt dit cijfer op 33%”, wijst professor Vanhaverbeke aan. “Het bewijst dat mensen elektrisch rijden ook kunnen omarmen zonder dat ze thuis een eigen laadpunt moeten hebben. Al vraagt dit natuurlijk wel om een extra investering in de publieke ruimte en bij bedrijven.”
Stap naar het grote publiek
Early adopters maken dus vlot de overstap naar elektrisch rijden. Maar hoe zorg je ervoor dat ook de rest van de massa volgt? Volgens chief technology officer Alain De Cat van Powerdale zijn er een aantal verbeterpunten: “In de eerste plaats moeten we op elk niveau vereenvoudigen. Alle informatie over elektrisch rijden moet begrijpbaar, transparant en toegankelijk zijn voor een groot publiek. Vandaag is elektrisch rijden vaak nog te complex voor wie niet geïnteresseerd is in technologie.”
Technologisch zijn er ook nog wat evoluties, zoals de standaardisatie van laadpaal en batterij, maar ook de opkomst van vehicle to grid, waarbij je de wagen als thuisbatterij kan gebruiken.
Als laatste ziet De Cat elektromobiliteit op twee manieren evolueren. “Enerzijds zal de elektrische wagen meer en meer centraal staan. Wat kan zo’n wagen allemaal aanbieden om elektrisch rijden zo praktisch en aangenaam mogelijk te maken? Denk bijvoorbeeld aan geïntegreerde apps of gratis kilometers.” Anderzijds ontwikkelt er zich met mobility as a service ook een parallel spoor”, meent De Cat. Met MaaS evolueren we van autobezit naar autogebruik. “Beide concepten klinken tegenstrijdig, maar mikken op andere gebruikers. Ze kunnen dus perfect naast elkaar bestaan.”
Dit artikel werd u aangeboden door Powerdale. Alle info over hun diensten, vindt u hier.
#Advertorial