Dit is waarom nieuwe wagens (nog) 2000 euro duurder kunnen worden in 2025 …

Volgens gegevens van het Belgische statistiekbureau Statbel, steeg de prijs van nieuwe auto’s met 10,31% tussen maart 2020 – net aan het begin van de Covid-crisis – en oktober 2022. Inflatie, stijgende grondstofprijzen, de halfgeleidercrisis, enz.: er zijn vele redenen voor deze stijging.

Maar afgezien van deze factoren, die tussen nu en 2025 nog kunnen veranderen, is er nog een element dat de rekening met 2.000 euro zou kunnen verhogen: de komst van de Euro 7-uitstootnorm, die vanaf 2025 van toepassing zou kunnen zijn.

Euro 7 zou de uitstoot van stikstofoxide (NOx) door personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen met 35% verminderen ten opzichte van de Euro 6-norm. De Commissie werkt aan onder meer grenswaarden voor emissies die worden veroorzaakt door slijtage van remmen en banden.

Terwijl milieuactivisten het huidige voorstel duidelijk in het voordeel van de fabrikanten zien, horen we in de industrie een ander geluid. Terwijl de Europese commissaris voor de interne markt, de Fransman Thierry Breton, de gemiddelde extra kosten schat op 100 tot 150 euro per voertuig, zien de fabrikanten ze op ongeveer… 2.000 euro!

“Een marktdaling van 7 tot 10%”

Naast deze prijsstijging vreest de nieuwe voorzitter van ACEA – de vereniging van Europese autofabrikanten – Luca De Meo, een verdere daling van de markt. “Automobilisten zullen hun auto langer houden en eerder gebruikte dan nieuwe auto’s kopen. Hierdoor zou de Europese automarkt, die er al slecht voorstaat, met nog eens 7-10% kunnen krimpen. Bovendien zijn de termijnen te kort en de voorwaarden te ruim. Alleen al bij Renault kunnen deze maatregelen op korte termijn leiden tot de sluiting van vier fabrieken.

Volgens de voorzitter van de ACEA, die ook aan het hoofd staat van de Renault-groep, zou het interessanter zijn om “de enorme investeringen die Euro 7 vereist om te buigen naar een snellere elektrificatie, goedkopere elektrische auto’s of minder vervuilende brandstoffen”.

Vergeten we ook niet dat Europa al heeft besloten om tegen 2035 een einde te maken aan verbrandingsmotoren…

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine