“Dit is zeker niet alleen het Salon van de particulier”

Het 100ste Autosalon is aan zijn laatste uren bezig. Werden de verwachtingen ingelost? We sprokkelden reacties bij de PR-verantwoordelijken van enkele merken …

Bij Astara Western Europa, dat onder andere de merken Hyundai, Maxus, SsangYong, Suzuki, MG en recentelijker de microcars en scooters van Silence verdeelt, zijn ze alvast tevreden.

Anne Potemans: “Het is al druk geweest. Er is heel wat interesse voor al onze merken maar toch vooral voor MG, en dan specifiek de MG4. Zijn prijs van 30.700 euro is dan ook heel interessant. Vooral de particuliere koper die de overstap naar elektrisch wil maken, is zeer geïnteresseerd. Ook voor dat andere Chinese merk uit onze portefeuille, Maxus – en zeker de MIFA 9 (nvdr: een elektrische monovolume/crossover) – is er veel belangstelling. De laatste toevoeging, Silence, lokte ook veel toeschouwers naar onze stand. In de eerste plaats de nanocar en iets minder de scooters.”

Silence nanocar

Bij Astara zien ze toch vooral particuliere klanten op de stand. “Er komen ook wel businessklanten maar toch veel minder dan particulieren. Fleetverantwoordelijken bellen Kaat Van Severen, wanneer ze vragen hebben”, zegt Anne Potemans.

De doorstroming van (potentiële) kopers naar de concessies loopt volgens de woordvoerder iets trager dan andere jaren “omdat ze ook weten dat de salonvoorwaarden ook na het Salon nog enkele weken doorlopen. Het belangrijkste voor ons is dat we dit Salon veel leads gegeneerd hebben, en daarvan verwachten we wel degelijk de doorstroming naar de komende weken.”

Mazda: kwaliteitsvolle leads … maar te vroeg voor conclusies

Aan het einde van de salonweek was er optimisme bij Mazda omwille van de kwaliteitsvolle leads, maar woordvoerder Peter Gemoets vond het te vroeg om reeds de vergelijking te maken met de twee afgelopen jaren zonder Salon.

“We vonden het alleszins belangrijk om hier te zijn omdat we toch een publiek ontvangen dat we niet noodzakelijk via de website of de concessies bereiken. Wij gaan er nog altijd van uit dat aanwezigheid op het Autosalon een commercieel voordeel biedt. We zullen echter de cijfers van de afgelopen twee jaar moeten vergelijken met die van dit jaar. Die zijn pas relevant binnen een paar weken, wanneer we de doorstroming van de leads naar de concessies in kaart gebracht hebben.”

Mazda MX-30 REV

Wat de vragen van de bezoekers op de stand betreft, merkt Peter Gemoets op dat er bij de consument vandaag toch behoorlijk wat twijfel is over de keuze van de aandrijving: “Ja, er is verwarring. Nu al elektrisch of toch nog gaan voor plug-in hybride of een verbrandingsmotor, daar zijn de mensen mee bezig. In onze model line-up is er heel veel interesse voor de MX-30 REV (nvdr: een wereldpremière op het Salon). De wil om elektrisch te kiezen, is er wel … maar onze oplossing met een wankelmotor als range extender zien de mensen toch als een alternatief dat meer gemoedsrust biedt al het gaat over autonomie.”

BMW: ook de businessklanten komen naar het Salon

In tegenstelling tot enkele andere premiummerken, koos BMW Belux ervoor om wel op het salon te zijn met zowel MINI als BMW. Zeker BMW moet het vooral hebben van de fleetmarkt, dus is de logische vraag: waarom toch op het Salon?

MINI Paceman

Dit is wat woordvoerder Jeroen Lissens erover te zeggen had: “Ik kan natuurlijk alleen voor onze merken spreken, maar dit is zeker niet alleen een Salon voor de particulier. Op maandag waren er heel veel zelfstandigen, waarschijnlijk om dat maandag hun sluitingsdag is. Maar ook werknemers die binnenkort een nieuwe bedrijfswagen mogen kiezen, komen langs op de stand. Over het algemeen zijn we trouwens zeer tevreden over het aantal bezoekers. Trouwens opvallend: we hebben hier ook enkele moto’s op de stand en die kunnen eveneens op veel belangstelling rekenen.”

Wat de vragen van de bezoekers betreft is Lissens duidelijk: “Elektrificatie, niet alleen over ons reeds uitgebreide aanbod bij BMW, maar ook over de MINI Aceman. De vragen daarover zijn ongekend hoog.”

Stellantis: een kwaliteitsvol Salon

Citroën Oli

Op de stand van Stellantis (Peugeot, Citroën, DS, FIAT, Alfa Romeo, Opel, Jeep, Abarth) overheerst positivisme. Woordvoerder Wim Verloy: “Wij zijn zeer tevreden over het aantal en de kwaliteit van de bezoekers op onze stand. We bereikten onze doelstellingen wat betreft leads. Febiac heeft veel moeite gedaan om er een kwaliteitsvol Salon van de maken. er zijn minder paleizen, maar ze zijn goed gevuld. Hoewel het nog veel te vroeg is om conclusies te trekken, kunnen we toch vaststellen dat de belangstelling van particulieren voor elektrificatie toeneemt. De mindset verandert dus niet alleen bij de bedrijven maar ook bij de privé-consument.”

D’Ieteren: Microlino is de ster van de stand

D’Ieteren is allang geen pure invoerder van auto’s meer maar wel een aanbieder van multimodale mobiliteitsoplossingen. Dat weerspiegelt zich ook in het aanbod op het Salon.

Woordvoerder Jean-Marc Ponteville: “De bezoekers waren aangenaam verrast door ons complete mobiliteitsaanbod  in Paleis, met bijvoorbeeld de laadoplossingen van EDI. Hebben we het over de  auto’s, dan hadden we meerdere eyecatchers. De Rimac Nevera in het luxesegment, vanzelfsprekend de ID Buzz, maar de auto die echt iedereen wou zien, is de Microlino.”

 “We zijn tevreden van de organisatie en ook van het aantal bezoekers. Zeker de fleetklanten zijn komen opdagen, de particulier is er ook maar hij is duidelijk terughoudender om te kopen, gezien de economische onzekerheid”, besluit Ponteville.

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending