Eén op de vier nieuwe auto’s in België is geëlektrificeerd. Dit is de impact op CO2!

Febiac heeft zopas zijn analyse van de voertuigenmarkt in het eerste kwartaal van 2023 bekendgemaakt. Het is niet verrassend om te vernemen dat het goed gaat met de elektrificatie. Maar kunt u zich de impact op de CO2-gemiddelden voorstellen? Die vermelden we hier!

Thermische motoren (benzine en diesel) blijven afnemen onder de motorkap van nieuw ingeschreven auto’s. Terwijl ze in 2020 nog goed waren voor bijna 85% van de markt, zijn ze nu nog maar goed voor 58,6% van de markt. Deze daling is bijzonder uitgesproken voor dieselmotoren, waarvan het marktaandeel nu bijna 10% bedraagt, terwijl hun populariteit in 2008 een hoogtepunt bereikte met een marktaandeel van 79%.

Lees ook:

Het favoriete model van de Belgen, uw bedrijfswagen inbegrepen, is …

Het is dan ook geen verrassing dat de geëlektrificeerde motoren marktaandeel veroveren op de traditionele verbrandingsmotoren.

Voor het eerst heeft de 100% elektrische motor (BEV) in België de kaap van 15% marktaandeel overschreden. Daarmee benadert hij het marktaandeel van plug-in hybrides (PHEV) van 17,2%. Het marktaandeel van zelfopladende hybrides (HEV) blijft stabiel op 7,6%.

Samen hebben geëlektrificeerde auto’s voor het eerst een marktaandeel van 40,6% bereikt, terwijl een op de drie nieuw geregistreerde auto’s nu plug-in is (BEV en PHEV).

Impact op de CO2-uitstoot

Deze doorbraak van geëlektrificeerde motoren heeft een gunstig effect op de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in het eerste kwartaal zijn geregistreerd, die voor het eerst sinds de invoering van de WLTP-certificeringstest onder de symbolische grens van 100 g/km is gedaald.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview