Het Chinese autoverhaal is er zeker niet een van enkel rozengeur en maneschijn. Het land uit het Verre Oosten zendt heel wat automerken naar Europa, maar dat wordt niet voor elk merk een succes. Maar aangezien president Xi Jinping massaproductie van auto’s als een speerpunt voor de economie van zijn land ziet, wordt bij sommige constructeurs de hand boven het hoofd gehouden.
Zhidou Electric Vehicles, Haima Automobile en Aiways Automotive zijn de drie constructeurs die genoemd worden. Aiways is al enige tijd in ons land actief via de autosupermarkt Cardoen, maar de verkoop blijft slabakken. Vorig jaar moest het merk wegens geldproblemen de productie zelfs even staken. De reddingsboei van de Chinese regering moet soelaas brengen. Via de financiering werkt het bedrijf aan een heropstart van de productie om vervolgens rendabel te worden.
Haima werd dan weer overgenomen door de plaatselijke overheid van Zhengzhou en maakt nu elektrische bussen. Zhidou, producent van kleine stadswagens, ging al in 2019 op de fles, maar werkt nu onder de vleugels van Aima Technology Group en Geely aan een nieuw elektrisch model.
Oneerlijke concurrentie?
Dit verhaal wordt in ieder geval met argusogen gevolgd door de Europese Unie. Overheidssteun wordt door hen immers beschouwd als concurrentievervalsing. Zeker wanneer deze wagens door de subsidies onder de kostprijs worden verkocht. Dit wordt dan ook een nieuw hoofdstuk in het onderzoek van Europa naar oneerlijke concurrentie van de Chinese constructeurs, een verhaal dat sommige lidstaten willen doen resulteren in het heffen van importtaksen op wagens uit het land.
#Auto #Internationaal