FLEET Manager of the Year 2024: wie zijn de 4 andere genomineerden?

Pic: ID/Joren De Weerdt

U hebt het zonder twijfel al gelezen: Alain Peers is de nieuwe FLEET Manager of the Year. Hieronder vindt u de andere Fleet Managers die de top vijf compleet maken!

Bart Van Rossen – Ford Belgium

Pic: ID/Joren De Weerdt

Wat betekent deze nominatie voor u?

Energie en appreciatie. Niet voor mij alleen maar vooral voor het volledige fleet team. Want ook achter de schermen wordt er het hele jaar door zeer hard gewerkt. Wanneer je dan deze erkenning krijgt, geeft dat zeker een boost!

Wat is u het meest bijgebleven van het afgelopen jaar?

De lancering van ons eerstvolgende BEV product, namelijk de nieuwe Explorer. Ford toont zich zeer ambitieus in zijn elektrificatieproject. Vanaf 2030 willen we in Europa alleen nog elektrische modellen verkopen. Wanneer je die ambitie vandaag al concreet ziet worden in het gamma, dan is dat een opsteker. En binnen de Belgische fleetcontext nog meer omdat we op het vlak van elektrificatie toch een koploper zijn binnen Europa. Hoe meer EV’s in ons gamma, hoe beter dus. En met deze Ford Explorer hebben we echt wel een uitstekend fleetproduct in huis.

Welke nieuwigheden mogen we verwachten in uw gamma het komende jaar?

Behoorlijk wat nieuwigheden bij ons in 2024. Bij de personenwagens kijken we onder andere uit naar de nieuwe Puma, die beschikbaar zal zijn met verbrandingsmotoren maar ook als hybride en volledig elektrische versie. Ook de nieuwe Kuga komt er aan als hybride en met verbrandingsmotoren. Ook bij de lichte bedrijfsvoertuigen komen we sterk voor de dag, met verschillende nieuwe versies van de Transit, zowel met verbrandingsmotoren, als hybride en full electric. Hetzelfde voor de personenwagenversies Tourneo Courier en Tourneo Custom.

Wat zijn de belangrijkste issues/vragen van uw klanten betreffende elektrificatie?

De belangrijkste vraag van klanten blijft toch hoe ze moeten omgaan met de laadpaalinfrastructuur bij de werknemers thuis. We zorgen daar voor een maximale ontzorging met onze geïntegreerde laadoplossing Ford Pro, die Europese helpt bij het vinden van de beste laadstrategie voor hun elektrische bedrijfswagens.

De fleetmarkt schrijft nog steeds het grootste aantal inschrijvingen op zijn conto. Denkt u dat de EV-premie voor particulieren daar verandering in zal brengen?

Met de huidige prijzen denk ik dat de stap voor de particulieren nog vrij groot is. Maar het is een gemiste kans om deze EV-premie niet toe te laten voor private lease. Elektrificatie bij particulieren zal langzaam groeien maar verwacht nog geen substantiële volumes in 2024.  In de fleetmarkt verwacht ik wel nog een verdere stijging naar meer dan 90% van de bestellingen in 2024 voor personenwagens.

Wat doet Bart Van Rossen wanneer hij niet werkt?

Mijn vrije tijd staat vooral in het teken van sporten ofwel passief via de voetbal van mijn zoon of zelf een paar keer in de week op het padelveld te staan.

Marc Fumagalli – Renault Belgique Luxembourg

Pic: ID/Joren De Weerdt

Wat betekent deze nominatie voor u?

Dit is de 5e keer dat ik genomineerd ben. Ik heb de titel zelfs al een keer gewonnen. En toch is de emotie nog altijd sterk als ze me bellen om me te vertellen dat ik een van de vijf genomineerden ben. Het is een prachtige erkenning van de sector voor het werk dat alle teams van Renault Belux die ik vertegenwoordig en onze dealers het hele jaar door hebben verricht. 

Wat is je het meest bijgebleven van het afgelopen jaar?

Het jaar 2023 stond natuurlijk in het teken van de fiscale wijziging op 1 juli. Die had een grote impact op klanten, leasingmaatschappijen en fabrikanten. Het heeft de markt op zijn kop gezet. Wat ons betreft was 2023 een jaar vol nieuwe producten, met de lancering van de Renault Austral, de nieuwe Renault Espace en de nieuwe Clio.

Welke nieuwe producten mag u het komende jaar in uw gamma verwelkomen?

2024 wordt een jaar vol nieuwe producten van de Renault Groep, te beginnen met de 100% elektrische New Renault Scénic E-Tech, waarvoor we net het orderboek hebben geopend. Vervolgens lanceren we de New Renault Rafale, een SUV uit het D-segment met een hybride versie, gevolgd door de New Captur en iets later de langverwachte elektrische R5 E-Tech. Bij de lichte bedrijfswagens lanceren we de New Renault Master begin 2024 en bij Dacia komt de New Duster in het voorjaar. En Alpine lanceert dit jaar zijn eerste 100% elektrische auto, de A290, waar we ook naar uitkijken. Kortom, het wordt een spannend jaar.

Sommige merken kiezen voor het agentschapsmodel, terwijl andere vasthouden aan het traditionele distributiemodel. Wat is de keuze van Renault?

Bij Renault België Luxemburg hebben we altijd nauw samengewerkt met ons netwerk. Onze relatie is gezond, constructief en gericht op gemeenschappelijke doelstellingen. We zijn ervan overtuigd dat dealers een belangrijke rol spelen in de relatie met klanten, zowel op het gebied van ondersteuning en advies als op het gebied van service na verkoop, om ervoor te zorgen dat klanten op elk niveau tevreden zijn.

De fleetmarkt is nog steeds degene met het hoogste aantal inschrijvingen van EV’s. Denkt u dat de Vlaamse EV-premie voor privéklanten de zaken zal veranderen?

Ja, deze bonus zou de verkoop van elektrische voertuigen aan particuliere klanten in Vlaanderen moeten stimuleren, omdat ze hierdoor betaalbaarder worden. Bij Renault hebben we twee voertuigen die in aanmerking komen voor deze bonus: de 100% elektrische Mégane E-Tech en nu de New Scénic E-Tech. Bij Dacia hebben we de Spring die dankzij deze bonus onder de € 20.000 incl. btw zal liggen. Dat gezegd zijnde, denk ik dat de meerderheid van de verkochte EV’s nog steeds aan professionals verkocht zal worden.

Kristof De Frenne – Polestar

Pic: ID/Joren De Weerdt

Wat betekent deze nominatie voor u?

Het eerste woord dat in mij opkwam was ‘Wauw’. Wat een super resultaat en tegelijk mooie beloning voor mezelf en het gehele Polestar België team na drie jaar hard werken.

Wat is u het meest bijgebleven van het afgelopen jaar?

De Brussel Motorshow. Na twee jaar Covid, was dat onze terugkeer naar het Autosalon waar het voor ons (Polestar) in 2020 allemaal begon. Het voelde aan als pure nostalgie. En wat een terugkeer. We hadden de eer om Polestar 3 als eerste Europees land voor te stellen aan het grote publiek.

Welke nieuwigheden mogen we verwachten in uw gamma het komende jaar?

2024 wordt het jaar waarin ons gamma zich flink gaat uitbreiden. We gaan van één wagen op de baan naar drie tegen het midden van 2024. Polestar 3 kondigt zich aan als game changer in het SUV-segment. En de lancering van Polestar 4 komt er nu heel snel aan.  Nu de Polestar 2 een sterke positie heeft verworven sinds 2020, wordt Polestar 4 zonder twijfel de nieuwe referentie in Fleet. Trust me, the best is yet to come!

Wat zijn de belangrijkste issues/vragen van uw klanten betreffende elektrificatie?

De meest voorkomende vragen zijn de klassiekers rond range, laadsnelheid, wat te doen als we op vakantie gaan, ….We weten allemaal dat de doorsnee fleetklant gemiddeld 50 km per dag aflegt met zijn wagen. Daarnaast is het aanbod van publieke laadpunten, zowel in België, als ook op alle hoofdwegen bvb. naar het zuiden (Route du soleil) in korte termijn enorm toegenomen. Er zijn dus geen redenen meer om de switch naar elektrisch duurzame mobiliteit uit te stellen. Het moment van wachten is voorbij. De future starts today. 

Sommige merken stappen over naar het agentschapsmodel andere blijven dan weer bij het klassieke dealermodel. Wat zijn de pro’s en contra’s van beide modellen volgen u?

Het distributiemodel dat Polestar hanteert is ‘Digital first (Online sales), but human always’.

Deze benadering onderscheidt de klantervaring van Polestar ten opzichte van andere traditionele automerken. Wij werken niet via dealers, maar hebben direct en persoonlijk contact met onze eindklanten.  Wherever, whenever, however. We hebben 4 Polestar Spaces – noem ze experience centers – geopend waar mensen ons merk en onze auto’s kunnen ervaren. Ter ondersteuning van het rijdend wagenpark hebben we 38 Polestar Service centra beschikbaar, allen gelinkt met het premium Volvo netwerk.

De fleetmarkt schrijf nog steeds het grootste aantal inschrijvingen op zijn conto. Denkt u dat de EV-premie voor particulieren daar verandering in zal brengen?

Elke ondersteuning die onze overheid biedt om de shift naar duurzame elektrische mobiliteit bij de Belgen te ondersteunen is mooi meegenomen. Persoonlijk vind ik het voorziene budget en geldigheid voorstel te beperkt. Er komt zeker en vast een trend van kleinere – goedkopere BEV wat we alleen kunnen toejuichen om naar een volledige elektrificatie toe te werken.

Echter, voor premium merken zal de democratisering van het EV rijden gebeuren via de tweedehands markt. Deze wordt voor Polestar van cruciaal belang om de particulier mee te activeren. 

Jean-François Mailleux – KIA

Pic: ID/Joren De Weerdt

Wat betekent deze nominatie voor u?

Een prachtige beloning voor al ons werk.  Allereerst is het een erkenning van het merk.  Kia-producten bieden een design dat aanspreekt, een royale uitrusting en bovenal een grote betrouwbaarheid, ondersteund door 7 jaar garantie.  Ten tweede, en dat is voor mij het belangrijkste, is het ook een beloning voor het kleine Fleet-team dat we zijn.  De inspanningen van ieder van ons zijn opmerkelijk en het is geweldig om te zien dat het zijn vruchten afwerpt!  En, laten we eerlijk zijn, het is ook een grote bron van persoonlijke voldoening.  Om te zien dat de ambities die we onszelf een jaar geleden stelden, worden bereikt… en toch is er nog veel te doen!

Wat is u het meest bijgebleven van het afgelopen jaar?

Er zijn zoveel dingen te zeggen.  Er is veel werk verzet… Maar het meest opvallende zal zeker het feit zijn dat we een nieuw fleetbeleid voor Kia hebben geïntroduceerd, dat al snel het vertrouwen van onze klanten en leasingmaatschappijen heeft gewonnen. In het begin was ons netwerk erg sceptisch. Na een jaar zijn ze opgetogen.

Welke nieuwe modellen zien we het komende jaar in uw gamma?

De toekomst van het Kia-gamma ziet er opwindend uit! Dit jaar wordt het EV-gamma uitgebreid met de komst van de nieuwe EV3, een B-segment SUV, en in het verlengde daarvan de komst van de EV4, het kleine zusje van onze EV6, en ook de EV5, het kleine zusje van onze gloednieuwe EV9, die een grote hit is!  Maar dat is nog niet alles, ik heb de eer om verantwoordelijk te zijn voor het effenen van de weg voor de lancering van onze 100% elektrische lichte bedrijfsvoertuigen, waarvan de eerste versie eind 2025 wordt verwacht.  We hebben dus een jaar om ons voor te bereiden op dit zeer spannende project.

Wat zijn de belangrijkste vragen van uw klanten over elektrificatie?

De vragen die ons worden gesteld zijn over het algemeen dezelfde als bij andere merken.  Hoe zit het met opladen, actieradius, etc. En de antwoorden zijn over het algemeen ook hetzelfde, met dit verschil dat ons assortiment, in ieder geval onze EV6 en EV9, profiteren van 800V-technologie, die toonaangevend is en ultrasnel opladen mogelijk maakt.  Een ander voordeel van ons gamma is zeker de betrouwbaarheid van het gamma, dat momenteel erkend wordt als een van de meest geloofwaardige.

Wat doet u om zich te ontspannen?

Ik moet toegeven dat ik een beetje een workaholic ben en ik hou van mijn professionele challenge. Uitdagingen aangaan en projecten bijna vanaf nul ontwikkelen, dat is echt mijn ding.  Maar werk is niet alles.  Sociale contacten zijn heel belangrijk voor me en ik breng graag tijd door met mijn familie en vrienden.  Leuke momenten breng ik door met een goede maaltijd, uitjes, wandelingen enzovoort.  Ik fitness ook wanneer ik maar kan.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine