Ford heroverweegt de uitrol van het agentschapsmodel in zijn huidige vorm, zoals gemeld door diverse internationale mediakanalen, waaronder het doorgaans goed geïnformeerde Automobilwoche. In de komende periode zullen de Europese dealers op de hoogte worden gebracht van de bijgestelde plannen. Hoewel Ford niet volledig afziet van het agenschapsmodel, staat een grondige aanpassing op de agenda.
Dit jaar zag Ford zijn marktaandeel in de EU dalen van 3,9 naar 3 procent. Een van de overwegingen voor deze herziening is het feit dat klanten terughoudend zijn om het gehele aankoopproces online te doorlopen. De invoering van een direct verkoopmodel werd daarom al uitgesteld tot 2026. Ford erkent dat dealers nog steeds een essentiële rol spelen in het aankoopproces. Tegelijkertijd is Ford tevreden over de gezamenlijke marketingactiviteiten en gegevensuitwisseling. Zelfs in de herziene versie van het model, die Ford het ‘advanced franchisemodel’ noemt, blijft de rol van de dealer significant.
De uitrol van het agentschapsmodel stuit op uitdagingen bij meerdere automerken, en bij veel fabrikanten wordt de invoering ervan vertraagd. Sommige merken, zoals Lotus, kiezen zelfs voor een overstap van het agentuur- naar het dealermodel.
Ook elektrificatie zit in het slop
Ford heeft ook aangekondigd dat de elektrificatie van zijn voertuigen vertraging heeft opgelopen, vanwege naar verluidt onvoldoende vraag naar volledig elektrische auto’s. In plaats daarvan zal het bedrijf meer investeren in plug-in hybrides. De EV-activiteiten van Ford leden in 2023 een verlies van ongeveer vier miljard euro, terwijl de afdeling voor conventionele verbrandingsmotoren een winst van 6 miljard euro behaalde. Dat is een opmerkelijke zet aangezien Ford drie jaar geleden nog aankondigde dat het vanaf 2030 alleen nog elektrische aandrijflijnen ging produceren. Die belofte lijkt nu onhoudbaar omdat de markt niet volgt.
#Auto #Fleet Dealers