Is de Belgische automobilist fan van Chinese merken?

De overgang naar elektrisch rijden veroorzaakt een ongekende omwenteling in de autowereld. De expansie van de Chinese markt is daar een sprekend voorbeeld van. Hoe reageren Belgische en Europese automobilisten op de komst van deze nieuwe (al dan niet Chinese) merken? Ontdek het hier!

Volgens gegevens van Wikidata zijn er in iets meer dan 20 jaar meer dan 20 merken op de Chinese markt verschenen. En het is geen geheim dat de meeste van deze merken elektrische modellen ontwikkelen. “En dan hebben we het nog niet over de merken die al op de markt aanwezig zijn en die, in navolging van MG en nog meer BYD, van plan zijn om automobilisten te verleiden met goedkope elektrische voertuigen – tot nu toe een contradictio in terminis – die worden aangeboden tegen prijzen die vergelijkbaar zijn met die van voertuigen met verbrandingsmotor”, lezen we in een internationale studie getiteld “L’automobiliste dans le brouillard” (Automobilisten in de mist) die in 16 landen (*) – waaronder België – werd uitgevoerd door het Observatoire Cetelem de l’Automobile in Frankrijk.

Chinese constructeurs op Wikidata op basis van oprichting

Hun potentiële en succes is zo zorgwekkend voor gevestigde merken en overheden dat de Europese Unie op 13 september een onderzoek is gestart om vast te stellen of Chinese merken profiteren van overheidssubsidies die de concurrentie verstoren en hen in staat stellen (zeer) aantrekkelijk geprijsde voertuigen aan te bieden.

Kunnen deze merken hun stempel drukken op Europa? Het Cetelem Observatory probeerde erachter te komen door automobilisten in 16 landen (*) een aantal vragen te stellen.

(*) De enquête werd uitgevoerd door Harris Interactive tussen 28 juni en 17 juli 2023 in 16 landen: België, China, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In totaal werden 15.000 mensen online ondervraagd. Deze mensen tussen 18 en 65 jaar oud werden getrokken uit representatieve nationale steekproeven in elk land. De representativiteit van de steekproef wordt gewaarborgd door de quotamethode (geslacht, leeftijd). Er werden 3.000 interviews uitgevoerd in Frankrijk en 800 in elk van de andere landen.

Een kwestie van imago

We weten allemaal dat het imago van een merk het uiteindelijke succes op een bepaalde markt kan beïnvloeden.

De vraag werd als volgt gesteld: Heeft u een positieve of negatieve mening over Amerikaanse, Chinese, Koreaanse, Europese en Japanse auto’s?

Het moet gezegd worden dat Europese merken goed scoren qua imago. 90% van de ondervraagde automobilisten heeft een positieve mening over deze Europese fabrikanten. Dit ondanks het feit dat ze minder populair waren bij Chinezen, Japanners en Amerikanen (geen verrassing!).

Japanse auto’s komen op de volgende plaats, met 82% positieve stemmen. Amerikaanse merken kwamen op de derde plaats (73%). Koreaanse auto’s komen op de vierde plaats, met 63%. Chinese merken komen op de laatste plaats, met slechts 48% (44% onder Europeanen).

Belgische automobilisten hebben duidelijk minder vertrouwen dan het gemiddelde van de 16 landen, en zelfs dan het gemiddelde van de Europese landen:

  • 65% positieve mening over Amerikaanse merken
  • 41% voor Chinese merken
  • 59% voor Koreaanse auto’s
  • 87% voor Europese merken
  • 74% voor Japanse modellen

Prijs-kwaliteit verhouding

Een tweede factor die de reputatie van een merk kan beïnvloeden is de prijs-kwaliteitverhouding.

Hier hebben automobilisten in de 16 landen een duidelijke voorkeur voor Aziatische merken, met Japanse modellen aan kop (38%). Europese merken komen pas op de vierde plaats, met 30% van de deelnemers die vinden dat ze waar voor hun geld bieden.

“Op dit laatste essentiële punt – laten we niet vergeten hoeveel belang er voortdurend wordt gehecht aan de prijs bij de aankoop van een auto – doorstaan de Koreaanse en Chinese merken de vergelijking met de Japanse. Voor de Chinese merken is dit veruit het meest aangehaalde criterium, hun belangrijkste troef om automobilisten voor zich te winnen, ook al moeten ze nog veel werk verzetten om hen te overtuigen van hun prestaties, esthetiek en veiligheid. Al deze criteria krijgen minder dan 20% van de stemmen”, aldus de Cetelem-studie.

Kopen of niet?

Zijn automobilisten in de 16 landen bereid om auto’s uit bepaalde landen te kopen in plaats van andere?

Iets meer dan 8 van de 10 respondenten geven de voorkeur aan Europese merken, terwijl de Japanners nog steeds fel gekant zijn tegen het idee (en in het algemeen tegen alles dat geen “Japanse” stempel heeft).

De volgende populairste merken zijn Japans, Amerikaans en Koreaans. Chinese merken blijven de kloof dichten, met 4 op de 10 mensen die bereid zijn om een van hun modellen te kopen.

Er zijn twee manieren om naar dit resultaat te kijken. Ofwel een vrij laag cijfer, ofwel een vrij bemoedigende score als we rekening houden met de soms discrete verspreiding van deze merken buiten hun land van herkomst. Als ze eenmaal de grens over zijn, zal dit resultaat waarschijnlijk snel veranderen. En de betrokken volumes zullen al aanzienlijk zijn, waardoor een domino-effect ontstaat dat moeilijker tegen te gaan zal zijn.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine