Nog 1000 dagen voor einde belastingvoordeel thermische bedrijfswagens: 50% van de Belgen is klaar

Audi charging hub Nuremberg

Vanaf 1 januari 2026, over exact 1.000 dagen, is enkel nog een zuiver elektrische wagen (of waterstofauto) fiscaal aftrekbaar voor een onderneming. Een maatregel die een einde zal maken aan de bedrijfswagen met verbrandingsmotor, aangezien dit voor bedrijven vanaf dan totaal niet meer fiscaal interessant is.

“We staan op de drempel van een heel nieuw tijdperk”, zegt Philip Copmans, Fleet Manager van Audi België. “Maar er is nog wat werk om de Belg er van te overtuigen effectief de stap te zetten.” ​ Uit een onderzoek van Audi België blijkt immers dat er nog flink wat verdeeldheid heerst over de elektrische wagen: iets minder dan de helft (47%) staat er vandaag positief tegenover. Er is een duidelijke kloof tussen jongeren (onder de 35 jaar) en ouderen (ouder dan 55 jaar) ): 62% van de jongeren staat positief tegenover elektrische wagens, tegenover 36% van de 55-plussers. Vooral de prijs (60%), de afstand die men kan rijden (52%) en het gebrek aan laadpalen (46%) zijn nog belangrijke barrières.

Jongeren vs ouderen

Jongeren zijn duidelijk meer klaar dan ouderen voor de elektrische wagen. 62% van de -35-jarigen staat er positief tegenover, terwijl slechts 38% van de +55-jarigen er zo over denkt. Als alle leeftijdscategorieën samen worden genomen, wordt het beeld negatiever. Zo ziet zelfs bijna een kwart van de Belgen (24%) geen voordeel in een elektrische wagen. Een meerderheid van de Belgen (60%) noemt de dure aankoopprijs in zijn top 3 van de grootste nadelen voor elektrische wagens. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk dat je minder lang kan rijden met een volle batterij dan met een volle tank (52%) en dat er te weinig laadpunten zijn (46%).

Audi Q8 55 e-tron quattro

Top 3: Wat zijn volgens u de belangrijkste nadelen van elektrisch wagens?

  1. De duurdere aankoopprijs (60%).
  2. Je kan minder lang rijden met een volle batterij dan met een volle tank (52%).
  3. Er zijn te weinig laadpunten (46%)

Bijna 3 op de 5 Belgen (57%) zat nog nooit in een elektrische wagen. Nochtans zijn dit de wagens van de toekomst. En die toekomst komt er heel snel aan. Het fiscale voordeel voor wagens met een verbrandingsmotor wordt stelselmatig afgebouwd. Op 1 januari 2026, over exact 1.000 dagen zal enkel een zuiver elektrische wagen (of waterstofauto) nog fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven. De grote switch komt er dus aan. 62% van de nieuw ingeschreven wagens in 2022 waren immers bedrijfswagens, goed voor in totaal 226.927 voertuigen (*). Dit betekent dat onze wegen er straks helemaal anders zullen gaan uitzien. En toch is er nog vrij veel weerstand. Vooral bij de 55-plussers.

Laadpalen zijn het belangrijkste obstakel, zeker in Franstalig België

De meerderheid van de Belgen (89%) vindt dat er onvoldoende laadpalen voor elektrische auto’s zijn in ons land. 2 op de 5 Belgen (38%) die wel eens met een elektrische wagen rijden, zeggen dat ze het al hebben meegemaakt dat hun batterij leeg was en er geen laadpaal in de buurt was. Vooral in het zuiden van het land is dit een grote hinderpaal voor wie elektrisch rijdt. Franstaligen hebben het probleem al meer dan dubbel zo vaak ervaren. (NL: 21% vs. FR: 59%). Franstaligen geven ook driedubbel zo vaak aan dat de dichtstbijzijnde laadpaal zich op meer dan 10 kilometer van hun woning bevindt (NL: 14% vs. FR: 43%).

“We zijn bij Audi hard in de weer om de elektrische wagen nog performanter, aangenamer en efficiënter te maken”, zegt Philip Copmans . “We hebben altijd voorop gelopen met de ontwikkeling van onze wagens, en dat zal met de elektrische wagens zeker niet anders zijn. Tegen de afschaffing van het fiscaal voordeel voor verbrandingsmotoren over nu exact 1.000 dagen zullen we 20 elektrische modellen op de markt hebben. Maar de laadinfrastructuur moet natuurlijk wel volgen. Of liefst zelfs voorop lopen. Elektrisch rijden is nu eenmaal de toekomst. En we weten ook goed waarom. Onze wagens worden proper, stil en goedkoper in onderhoud en verbruik.”

Gevraagd naar de belangrijkste voordelen van elektrische wagens, worden ‘beter voor het milieu’ (42%), ‘stil’ (35%) en ‘minder kosten aan brandstof’ (30%) het vaakst in de top 3 genoemd door de Belg.

Top 3: Wat zijn volgens u de belangrijkste voordelen van elektrisch wagens:

  1. Beter voor het milieu (42%)
  2. Stil (35%)
  3. Minder kosten aan brandstof (30%)

Werknemers niet op de hoogte

Uit het onderzoek blijkt tot slot dat de Belgen nog niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de nieuwe fiscale maatregelen. Zo geven maar liefst 86% van de werkende Belgen aan dat ze door hun bedrijf nog niet voldoende geïnformeerd zijn over de veranderende wetgeving. Bijna 2 op de 5 Belgen (37%) vinden het een goede maatregel dat vanaf 2026 enkel volledig elektrische bedrijfswagens nog fiscaal voordelig zullen zijn.

(*) cijfers Febiac

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine