Kalender van de fiscale impact op uw bedrijfswagen volgens motorisatie

Ben je van plan om op korte, middellange of lange termijn één of meer bedrijfswagens aan te schaffen? Je weet niet welk type motor je moet kiezen en wat de fiscale gevolgen zullen zijn? FLEET.be maakt – met de hulp van Mobia, de koepelorganisatie van de sectorfederaties Febiac, Traxio en Renta – de balans op van de verschillende mogelijke scenario’s en de fiscale impact.

1. Auto’s op Benzine, diesel, full hybrids, CNG of LPG

a. Leasecontract, kortetermijnhuurcontract gesloten of aankooporder ondertekend vóór 1/7/2023

Het voertuig behoudt de belasting- en socialezekerheidsregels die al enkele jaren van kracht zijn, met inbegrip van de aftrek voor brandstofkosten. Dit is het geval zolang het voertuig door dezelfde belastingplichtige (d.w.z. de huurder, de leasenemer of de koper) wordt gebruikt.

https://www.fleet.be/tout-sur-la-fiscalite-des-voitures-de-societe-en-2023/?lang=fr

^ Terug naar boven ^

b. Leasecontract, kortetermijnhuurcontract gesloten of aankooporder ondertekend tussen 1/7/2023 en 31/12/2025

  • In de inkomstenjaren 2023-2024 behouden de kosten voor het voertuig en het verbruik de fiscale status van vóór 1/7/2023. Voor deze jaren wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 2,25, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In het inkomstenjaar 2025 is de aftrek van de kosten van het voertuig en het verbruik beperkt tot 75%. Als het voertuig al een lagere aftrek had, blijft deze van toepassing. De bodemaftrek is nu 0% en de CO2-bijdrage wordt vermenigvuldigd met een factor 2,75, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In het inkomstenjaar 2026 wordt de aftrek van de kosten van het voertuig en het verbruik beperkt tot 50%. Indien voor het voertuig reeds een lagere aftrek gold, blijft deze van toepassing. Voor dit jaar wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 4, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In het inkomstenjaar 2027 wordt de aftrek voor voertuig- en verbruikskosten beperkt tot 25%. In dit jaar en daarna wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 5,5, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • Vanaf inkomensjaar 2028 is er geen aftrek meer voor voertuig- en verbruikskosten.

^ Terug naar boven ^

c. Leasing, kortetermijnhuurcontract gesloten of aankooporder ondertekend vanaf 1/1/2026

Er is geen aftrek (0%) voor het voertuig, noch voor de brandstof. De solidariteitsbijdrage wordt vermenigvuldigd met een factor 5,5, bovenop de jaarlijkse indexering.

^ Terug naar boven ^

2. Oplaadbare hybride voertuigen (PHEV)

a. Leasing, kortetermijnhuurcontract gesloten of aankooporder ondertekend vóór 1/1/2023

Zolang het voertuig door dezelfde belastingplichtige (d.w.z. de huurder, leasenemer of koper) wordt gebruikt, blijven de in 2022 geldende fiscale en sociale regels, met inbegrip van de aftrek van brandstofkosten, van kracht.

https://www.fleet.be/tout-sur-la-fiscalite-des-voitures-de-societe-en-2023/?lang=fr

^ Terug naar boven ^

b. Contrat de leasing, de location de courte durée conclu ou bon de commande signé entre le 1/1/2023 et le 30/06/2023

Voor PHEV besteld vanaf 1/1/2023 wordt de fiscale aftrekbaarheid voor de verbruikskosten van de fossiele brandstof (benzine of diesel) beperkt tot 50%. Voor PHEV besteld vóór 1/1/2023 blijven de huidige fiscale en sociale regels geldig.

Stel dat men benzine tankt tegen 100 euro per maand, dan zijn de netto extra kosten 100×50%x25% (vennootschapsbelastingtarief) = 12,5 euro per maand.

^ Terug naar boven ^

c. Contrat de leasing, de location de courte durée conclu ou bon de commande signé entre le 1/7/2023 et le 31/12/2025

  • In de inkomstenjaren 2023-2024 behoudt het voertuig de fiscale status die het had vóór 1/7/2023 en blijft de aftrekbaarheid van de fossiele brandstof beperkt tot 50%. Voor deze jaren wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 2,25, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In het inkomstenjaar 2025 wordt de aftrekbaarheid van het verbruik van voertuigen en elektriciteit beperkt tot 75% en blijft de aftrekbaarheid van het verbruik van fossiele brandstoffen beperkt tot 50%. Dit jaar wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 2,75, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In het inkomstenjaar 2026 wordt de aftrekbaarheid voor het voertuig, het elektriciteitsverbruik en de fossiele brandstof verlaagd tot 50%. Voor dit jaar wordt de CO2-bijdrage van de RSZ vermenigvuldigd met een factor 4, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In het inkomstenjaar 2027 wordt de aftrekbaarheid voor het voertuig, het elektriciteitsverbruik en de fossiele brandstof aan boord verlaagd tot 25%. Dit jaar wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 5,5, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • Vanaf het inkomstenjaar 2028 is er geen aftrek meer (0%) voor het voertuig, noch voor het verbruik van elektriciteit en fossiele brandstoffen. Vanaf dit jaar zal de CO2-bijdrage van de RSZ, naast de jaarlijkse indexering, nog steeds met een factor 5,5 worden vermenigvuldigd.

^ Terug naar boven ^

d. Leasecontract, kortetermijnhuurcontract gesloten of kooporder ondertekend vanaf 1/1/2026

Er is geen aftrek (0%) voor het voertuig, noch voor het verbruik van elektriciteit en fossiele brandstoffen. De CO2-bijdrage wordt vermenigvuldigd met een factor 5,5, naast de jaarlijkse indexering.

^ Terug naar boven ^

3. Zero emissie wagens (elektrisch, waterstof)

a. Contrat de leasing, de location de courte durée conclu ou bon de commande signé avant le 1/7/2023

Het voertuig en het elektrische verbruik behouden de huidige fiscale en sociale regels: maximale belastingaftrek van 100% en minimale CO2-bijdrage, zolang het voertuig door dezelfde belastingplichtige (d.w.z. de huurder, leasenemer of koper) wordt gebruikt.

^ Terug naar boven ^

b. Leasecontract, kortetermijnhuurcontract gesloten of aankooporder getekend tussen 1/7/2023 en 31/12/2026

Het voertuig en het elektriciteitsverbruik blijven 100% aftrekbaar. De CO2-bijdrage blijft minimaal in 2023 en 2024, namelijk 20,83 euro (exclusief indexering). Deze bijdrage stijgt vervolgens tot 23,41 euro in 2025, 25,99 euro in 2026, 28,57 euro in 2027 en 31,15 euro vanaf 2028. Ter herinnering: alle hier genoemde CO2-bijdragen zijn niet-geïndexeerde bedragen.

Idem als situatie 3a, maar het minimumbedrag van de CO2-bijdrage bedraagt 20,83 euro in 2023 en 2024, vervolgens 23,41 euro in 2025, 25,99 euro in 2026, 28,57 euro in 2027 en 31,15 euro vanaf 2028 (niet-geïndexeerde bedragen).

^ Terug naar boven ^

c. Leasecontract, kortetermijnhuurcontract gesloten of aankooporder getekend tussen 1/1/2027 en 31/12/2027

Het voertuig en het elektriciteitsverbruik zijn voor 95% aftrekbaar. De CO2-bijdrage blijft over de gehele looptijd minimaal. Dit is het geval zolang het voertuig door dezelfde belastingplichtige (d.w.z. de huurder, de leasenemer of de koper) wordt gebruikt. Er zij evenwel op gewezen dat de minimale CO2-bijdrage 28,57 euro bedraagt in 2027 en 31,15 euro vanaf 2028 (niet-geïndexeerde bedragen).

^ Terug naar boven ^

d. Leasecontract, kortetermijnhuurcontract gesloten of aankooporder getekend tussen 1/1/2028 en 31/12/2028

Het voertuig en het elektriciteitsverbruik zijn voor 82,5% aftrekbaar. De minimale CO2-bijdrage blijft van toepassing zolang het voertuig door dezelfde belastingplichtige (d.w.z. de huurder, leasenemer of koper) wordt gebruikt. Er zij evenwel op gewezen dat het minimumbedrag van de CO2-bijdrage vanaf 2028 31,15 euro bedraagt (niet-geïndexeerd bedrag).

^ Terug naar boven ^

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine