Koen Bertels (Stellantis & You): “We kozen resoluut voor een multimerkenstrategie”

De fusie tussen PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel, …) en FCA (Fiat, Alfa Romeo, Jeep, …) heeft ook op dealerniveau gevolgen. Met Stellantis & You staat er immers een dealergroep klaar die alle merken van de nieuwbakken autoconstructeur verdeelt. Dat zorgt voor de nodige uitdagingen, maar ook voor voordelen, leren we!

FLEET.be zat samen met Koen Bertels, B2B Directeur van Stellantis & You en al jaren gepokt en gemazeld in de sector. 26 jaar actief bij het huidige Stellantis, eerst bij Citroën, nadien bij PSA Retail en nu in het nieuwe concept Stellantis & You. Iemand die het wereldje kent en vaak aan de bron zit. We kunnen ons geen betere gesprekspartner voorstellen om de strategie van Stellantis & You onder de loep te nemen.

FLEET.be: Voor wie jullie nog niet kent: wat is Stellantis & You?

Koen Bertels: “Stellantis & You is eigenlijk de fusie van PSA Retail en Motor Village. Wij verdelen de merken van de Stellantisgroep op de strategische as Brussel – Mechelen – Antwerpen, het hart van de fleetmarkt.”

Merken jullie dat de fusie volledig voltrokken is, of zien jullie nog uitdagingen?

“Op groepsniveau wordt volop naar synergieën gezocht en dit wordt gefine-tuned. Bijvoorbeeld de commerciële vormingen worden meer en meer geanalyseerd dat er geen overlappingen zijn van onderwerpen zodat de beschikbare tijd wordt geoptimaliseerd.!”

“Een ander voorbeeld zijn de opendeurdagen. We kunnen moeilijk elk weekend een opendeurdag houden voor een ander merk, beter is om ons geheel gamma voor te stellen aan al onze klanten en zo onze sterkte uitspelen.”

“Een tweede uitdaging wordt het creëren van de nodige naamsbekendheid. Mensen kennen wel bijvoorbeeld Peugeot of Alfa Romeo, maar niet de naam Stellantis. Terwijl net dat groepsgegeven, samen sterk, voor de voordelen zorgt. Maar ik ben ervan overtuigd dat de naam Stellantis ook snel een notorieteit wordt in de autobranche.”

Jullie bieden inderdaad heel wat verschillende merken aan. Hoe organiseer je dat?

“We zijn resoluut voor het multimerkenverhaal gegaan. Onze verkopers zijn op de hoogte van de nieuwigheden bij alle merken van Stellantis. Dat heeft verschillende voordelen. Zo kunnen wij via de verschillende merken van Stellantis in elk (sub)segment de juiste modellen voorstellen. Van kleine stadswagens tot grote SUV’s of bestelwagens, van zuinige verbrandingsmotoren over plug-in hybrides tot full EV, op elke mogelijke vraag van de wagenparkbeheerder kunnen wij een antwoord geven: een wagen voor elk segment, elke motorisatie, elk type klant.”

“Daarnaast zijn fleet managers ook gewoon druk bezette mensen. Eén verkoper per merk langs sturen, dat is gewoon niet werkbaar. Vandaar: één persoon die het volledige gamma uitlegt en die als single person of contact dient. Dat zorgt voor kortere communicatielijnen, een beter contact met de klant en uiteindelijk een advies op maat. En daar draait het allemaal toch om.”

TCO zal daarbij waarschijnlijk cruciaal zijn. Hoe goed zijn wagenparkbeheerders vandaag op de hoogte van deze term?

“Dat blijft toch iets dat we nog aan veel wagenparkbeheerders moeten uitleggen. Gelukkig zijn onze verkopers getraind in de steeds veranderende fiscaliteit, waardoor zij advies op maat kunnen geven. Dat op maat werken is heel belangrijk voor ons, met ook andere diensten die we aanbieden: van vervang- en deelwagens tot breng- en haal services of leveringen op locatie. Mensen mobiel houden, is onze missie!”

Horen daar ook andere mobiliteitsdiensten bij?

“Vandaag heb je geen typische fleetmanager meer, maar eerder een mobiliteitsmanager. Werknemers vragen steeds meer naar andere vormen van mobiliteit: fietsen, steps, mobiliteitskaarten, … in de loop der jaren hebben wij voor deze diensten een netwerk van betrouwbare partners opgebouwd en dat netwerk boren wij graag aan om onze klanten te helpen.”

We zien heel wat overnames op de dealermarkt, waar er een evolutie aan de gang is naar steeds grotere groepen. Hoe zien jullie die evolutie?

“Ik kan hier nog niet veel over zeggen, mar ook wij gaan deze evolutie moeten volgen, schaalvoordelen zijn immers heel belangrijk in onze sector. We willen ook alle merken van Stellantis op al onze sites aanbieden. Dat zegt misschien genoeg.”

Slotvraagje: wat zijn jullie plannen voor het autosalon?

“Wij bieden fleetmanagers een ontbijtsessie aan waar we ons gamma voorstellen in functie van TCO en de vernieuwde fiscaliteit. Daarnaast raad ik iedereen zeker aan om naar het autosalon te trekken en al onze modellen te ontdekken op de stand van Stellantis in Paleis 5.”

#Advertorial #Fleet Dealers

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine