Kort getest BYD Seal: zeker niet plat op de buik

Het gaat BYD voor de wind. De Chinese constructeur rolt aan sneltempo een elektrisch gamma uit in ons land, met na de Tang, Han en Atto 3 twee wagens uit de zogenaamde Ocean Series van het merk: de Dolphin, een kleine stadswagen, en deze Seal die we begin november aan de tand mochten voelen.

De Seal is een middelgrote berline die de handschoen opneemt tegen wagens als de Tesla Model 3. Het model is beschikbaar met een accu van 82,5 kWh. In combinatie met een elektromotor op de achteras geraak je 570 km ver volgens de WLTP-schaal, terwijl de versie met vierwielaandrijving (530 pk) het 520 km uitzingt. In die laatste versie schiet je wel binnen 3,8 seconden naar 100 km/u, de achterwielaandrijver houdt het op 5,9 seconden. Laden kan in beide gevallen aan een maximumvermogen van 11 kW aan een gewone laadpaal en aan 150 kW wanneer je de Seal aan een snellader koppelt. Tot slot geven we nog even mee dat de Seal over een V2L-functie beschikt.

Binnenin pakt de wagen uiteraard uit met een draaiend infotainmentscherm gecombineerd met een digitale tellerpartij, maar ook de rest van het interieur is piekfijn verzorgd met knappe materialen en voldoende ruimte voor vier inzittenden. In de koffer heb je 400 liter aan stokeerruimte, de frunk vooraan voegt daar maximaal 53 liter aan toe. Tegenover de BYD’s die we al kennen, heeft het interieur van deze wagen meer “golvende lijnen” om de link te leggen naar zijn naam.

Onderweg

Gulzig als we zijn kozen we uiteraard voor de topversie tijdens onze testrit. De acceleraties van de 530 pk sterke berline zijn uiteraard fabuleus, maar ook zijn wegligging is meer dan prima. De Seal gaat – in tegenstelling tot het dier waarnaar hij vernoemd is – nooit “plat op z’n buik”. Ook niet wanneer je ‘m spreekwoordelijk op zijn staart trapt, zowel in de bocht als bij het uitaccelereren heb je deze Chinese zeehond altijd in de hand.

Bovendien beschikt het voertuig over semiactieve dempers, die stijver kunnen worden bij sportief rijgedrag en zachter gaan wanneer je in comfortmodus rijdt. In vele situaties merkten we de voordelen van het systeem, maar op hobbelige wegen en die typisch Belgische betoonplaatwegen vonden we de vering toch iets te strak, een kleine domper voor een voorts uitstekend rijdende EV.

Conclusie

Als nieuwkomer maakt BYD aan sneltempo naam voor zichzelf. Met zijn competitieve basisprijs zal de Seal zeker opgenomen worden in vele car policies. En dan komt binnenkort nog de SUV-versie van dit model, de SEAL U, uit.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine