Krachtigste serieproductie-Porsche aller tijden is… een EV

Toegegeven, bij de introductie van de facelift van de Porsche Taycan waren we eerder lauwtjes. Weinig verandering, eerder de verplichte opfrisbeurt halfweg de generatie. Maar Züffenhausen had nog een troefkaart achter de hand.

Dit is de Porsche Taycan Turbo GT. Tot 1.108 pk piekvermogen. Met Weissach pack gaat hij van 0 tot 100 km/u in 2,2 seconden en topsnelheid tot 305 km/u. We durven het haast niet zeggen, maar hiermee vergeleken lijkt de Porsche 911 GT3 RS, die een volle seconde meer nodig heeft voor het sprintje naar 100, bijna traag. Bovendien is deze Taycan 75 kg lichter dan een Taycan Turbo S dankzij het gebruik van carbon. Wie deze cijfers leest, weet het meteen: “imposant” is nog maar een understatement voor de prestaties van de Taycan Turbo GT.

Z’n imposante spoiler en kuipstoelen verraden het meteen: dit is een wagen die circuitprestaties nastreeft. Wie het Weissach pack aanklikt in de configurator verliest zelfs z’n achterbank, alles om dat laatste tiende van je rondetijd de schrapen.

Take that, Tesla

En nu we het toch over rondetijden hebben: Porsche zocht een mooie locatie uit voor de doop van zijn nieuwste speeltje. Op het circuit van Laguna Seca in de Amerikaanse staat Californië probeerde de Taycan het record van de snelste ronde van een voor de weg gehomologeerde elektrische auto te breken. Een record dat op naam stond van de lokale held: de Tesla Model S Plaid. “Stond”, inderdaad, want met een tijd van 1:27,87 min. zette Porsche-ontwikkelingsrijder Lars Kern de tijd een pak scherper.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine