Laadkosten: de holistische aanpak volgens eevee

Het verbruik van een elektrisch wagenpark opvolgen, is voor fleet managers een grotere uitdaging dan het beheer van een vloot met verbrandingsmotoren. Want in tegenstelling tot een tankkaart, kan je met een EV zowel thuis, op het werk als publiek laden. Verschillende prijzen en ook verschillende administratieve sporen die het berekenen van de TCO bemoeilijken. De Belgische start up EEVEE Mobility komt met een softwarematige oplossing waarbij de data van het voertuig centraal staat. Zelf noemen ze het een holistische benadering. Een soort helikopterview waarbij je alle laadkosten zonder hardware oplossing in kaart brengt.

CEO Steffen Brans haalde de inspiratie bij zijn eigen ervaringen met elektrisch rijden. Hij kocht enkele jaren terug een Tesla, maar merkte al snel dat een overzicht van de laadkosten geen evidentie was: “Ook al laad je grotendeels thuis of op het werk, dan nog zijn er sporadisch momenten dat je inplugt aan het publieke netwerk en dan is er dus geen compleet overzicht. Er zijn wel oplossingen in de markt met slimme palen, slimme meters en kabels waarmee je dat verbruik kan tracken. Daar hangt echter een kost aan vast. Niet alleen qua hardware en installatie maar ook maandelijks. En dan nog heb je geen zicht op de kost van de publieke laadmomenten. Bovendien heb je veel complexiteit met laadinfrastructuur die bij werknemers thuis wordt geplaatst. Wat bijvoorbeeld als ze verhuizen of het bedrijf verlaten?”

De data van de auto gebruiken

“Dat heeft ons aan het denken gezet”, gaat Steffen Brans verder “en we kwamen snel tot de conclusie dat alle data van het laden wél beschikbaar is in de elektrische auto’s zelf.”

Vervolgens heeft EEVEE Mobility een platform gebouwd dat rechtstreeks connecteert met de API (Application Programming Interface)  van de auto. Die data wordt dan geaggregeerd, geïnterpreteerd en maakt een rapportage mogelijk van alle laadmomenten. Dat gebeurt volledig hardware- en merkonafhankelijk.

Via een app

EEVEE Mobility begon in de zomer van 2019 te testen met een vloot van een vijftigtal Tesla’s. Op basis van die testresultaten werd een app ontwikkeld die eind 2020 werd gelanceerd (zoeken op EEVEE in Google Play en Apple App Store). De app heeft drie hoofdtabbladen: geschiedenis, laadprofiel en rapportage. De geschiedenis bevat je EV-statistieken per datum en locatie. Het laadprofiel bevat je persoonlijke statistieken. Met rapportage kan je het oplaadkostenoverzicht per locatie bekijken. De verbruikskosten van de auto kunnen rechtstreeks naar de boekhouding doorgestuurd worden.

Steffen Brans: “Momenteel zitten wij op 56.000 downloads en 6.000 actieve gebruikers. De app is origineel ontwikkeld voor Tesla-bestuurders maar we hebben ondertussen ook al overeenkomsten gemaakt met Daimler, BMW, Stellantis en we werken continu om dat verder uit te breiden naar andere constructeurs.”

Drie pijlers

EEVEE Mobility werkt volgens een strategie van drie pijlers. De eerste pijler is de app voor bestuurders. De tweede pijler is het platform voor de vlootbeheerders. Daarin krijgen zij een TCO-gelinkt overzicht van het laden maar ook opties zoals monitoring van het rijgedrag (eco-impact). De derde pijler richt zich tot ritoperators en elektriciteitsproviders die inzichten krijgen in de energiestromen.

EEVEE Mobility heeft een B2C2B go to market strategy waarbij de app zoveel mogelijk gepromoot wordt bij bestuurders en van daaruit ook de bedrijven klant te maken. De app zelf is gratis, bedrijven die het platform gebruiken, betalen een vast bedrag van 7 euro per voertuig per maand.

EEVEE Mobility is behoorlijk ambitieus naar de toekomst toe. “Onze ambitie is om tegen 2025 één op vijf van de Belgische EV-bestuurders aan boord te hebben. Maar we kijken ook over de landsgrenzen heen. Want de app wordt ook internationaal gedownload. Zo weten we bijvoorbeeld dat heel wat Amerikaanse EV-bestuurders door hun werkgevers gevraagd worden om de app te downloaden om rapportage mogelijk te maken. Maar na België zien we de EU als onze volgende grote doel”, besluit Steffen Brans.

#Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending