Let’s Talk FLEET: prijsstijgingen tweedehands tot 40% maar de markt koelt af

Effective Media organiseerde op 6 december een Let’s Talk FLEET in samenwerking met Auto1. Het  centrale thema: de tweedehandsmarkt. De jongste trends in de markt werden toegelicht door Michel Peelman, CEO van Car-Pass. Maar het event werd afgetrapt door Gabriël Goffoy, Director Communications en Motorshow bij FEBIAC, die het publiek bij wijze van introductie een bredere kijk bood op de huidige automobielmarkt. Alweer een geslaagd evenement dat deze keer plaats vond in Technopolis te Mechelen!

Gabriël Goffoy opende alvast met een statement door te zeggen dat de auto vandaag niet het probleem is maar wel een belangrijk onderdeel van de oplossing op weg naar duurzame mobiliteit. Hij staafde zijn standpunt met een aantal cijfers die duidelijk aangeven dat elektrificatie van het wagenpark – vooral gedreven door de markt van de bedrijfswagens – de afgelopen jaren voor een belangrijke CO2-reductie gezorgd heeft. Een trend die zich de komende jaren alleen maar zal versterken. Er is dan ook nog veel marge voor progressie, want wereldwijd is de transportsector vandaag nog steeds verantwoordelijk voor 22% van de totale CO2-uitstoot.

De woordvoerder van FEBIAC had ook enkele kritische bedenkingen bij de fiscale instrumenten van de overheid. Die volgens hem nog teveel penaliserend worden toegepast, terwijl het vooral een aanmoedigend instrument zou moeten zijn om de verduurzaming van het wagenpark te versnellen. Vanzelfsprekend had hij het ook over de tweedehandsmarkt, die vandaag in België nog steeds groter is dan de verkoop van nieuwe wagens. Voorts pleitte Gabriël Goffoy ook voor een bredere kijk op verduurzaming. Dus niet alleen battery electric vehicles, maar ook waterstof en CO2-neutrale brandstoffen moeten mee in de mix om de targets te halen.

Michel Peelman: prijsstijging van 40%

Michel Peelman, bracht een overzicht van de huidige tweedehandsmarkt in België. In 2021 kende die een piek, vooral te danken aan het feit dat de productie van nieuwe wagens ernstig verstoord werd. Hoewel het probleem van de langere leveringstermijnen nog niet helemaal van de baan is, zien we de afgelopen maanden toch weer een stijging van de inschrijvingen bij de nieuwe wagens. Dat heeft ook een impact op de verkoop van tweedehandswagens. In vergelijking met 2021 daalde de markt dit jaar met 10% (van bijna 570.000 naar 507.000). Dit zijn evenwel nog niet de volledige jaarcijfers, wellicht zal de daling dus voor het hele jaar minder groot zijn.

Een andere opvallende vaststelling: de afgelopen twee jaar zijn de prijzen van tweedehandswagens met een flinke 40% gestegen! Blijkbaar rijden we ook langer met onze voertuigen, de gemiddelde leeftijd is gestegen van 9,08 naar 9,5 jaar.

Ook interessant om te weten: wie koopt die tweedehandswagens? Dat blijken zeker niet alleen particulieren te zijn. Iets meer dan 30% van de tweedehandswagens worden verkocht of aan bedrijven en zelfstandigen. Niet zelden is de motivatie dat men niet langer kan wachten op nieuwe wagens en dus kiest voor het alternatief van tweedehands. Qua motivatie om te kiezen voor tweedehands, blijken dat prijs en beschikbaarheid van recente tweedehands belangrijke aankoopmotieven zijn. Ook het vertrouwen is gegroeid dankzij Car-Pass dat door de consumenten toch gezien wordt als een kwaliteitsgarantie.

Peelman keek ook even in zijn glazen bol. Uit een recente enquête bij professionals uit de sector blijkt dat ze 2023 eerder somber inzien qua verkoopcijfers. Ze halen daarbij als voornaamste reden de dalende koopkracht en de inflatie aan.

Michel Peelman sloot af met een heet hangijzer: wat met de tweedehandswaarde van de elektrische auto? Batterijdegradatie lijkt daarbij de scherprechter te worden. Ook opvallend: slechts 45% van tweedehands BEV’s worden gekocht door particulieren. Meer dan de helft krijgt dus een nieuwe leven … in bedrijfsvloten.

Paul-Henri Lenaerts,: Europese tweedehandsmarkt koelt af

De laatste spreker van de dag was Paul-Henri Lenaerts, Director B2B Auto1 Group, die de zaal een inzicht gaf in de Europese tweedehandsmarkt. Auto1 kende een topjaar in 2021 met 555.531 auto’s die verhandeld werden via hun platform. Dit jaar was de groei in het derde kwartaal van 2022 wel lager (+0.8%) dan de groei in het derde kwartaal van 2021 (+24%), maar dat was ook te verwachten gezien de uitzonderlijk goede resultaten in 2021. Pas op het einde van dit jaar zal de trend duidelijk zijn. Maar het ziet er nu al naar uit dat 2022 een stabiel jaar wordt. Lenaerts verwacht ook dat de prijsstijgingen zullen afkoelen, mede door de inflatie.  

Voorts stipte Lenaerts ook nog aan dat de conversie naar een agentschapsmodel waar veel automobielfabrikanten voor kiezen, grote gevolgen zal hebben voor de tweedehandsmarkt. Hij stelt zich de vraag wie die rol op zich zal nemen in wat toch een totaal ander businessmodel is dan een ‘klassieke’ dealer.

Tot slot had Lenaerts het nog over de tweedehandsmarkt voor EV’s, die vandaag totaal nog niet matuur lijkt te zijn met slechts 11.000 voertuigen die verhandeld werden via het platform van Auto1.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine