Maken plug-in hybrids een comeback?

In februari van dit jaar was de Volvo XC60 de best verkochte plug-in hybride in Europa, met bijna 4.300 verkopen, volgens cijfers van Dataforce. De verkoop van alle plug-in hybride modellen steeg met 12 procent voor de maand, zo meldt de sectorfederatie ACEA.

De verkoop van plug-in hybride modellen groeide sneller dan die van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) in Europa in februari, wat een lange trend omkeerde.

De verkoop van plug-in hybrides steeg met 12 procent naar 72.376 in vergelijking met februari 2023, terwijl de verkoop van BEV’s met 10,3 procent toenam, volgens cijfers van de branchevereniging ACEA. Belangrijk is dat plug-in hybrides de algehele markt overtroffen, die met 10,3 procent steeg, volgens ACEA.

Een instrument om CO2-doelstellingen te behalen

Plug-in hybrides, gezien als een overgangstechnologie op weg naar volledige elektrificatie, hebben begin dit jaar dus weer momentum gekregen terwijl de groei van BEV-verkopen stagneert. Autofabrikanten vertrouwen steeds meer op PHEV’s om hun CO2-uitstootdoelstellingen te halen, met de nieuwste plug-in modellen die WLTP-uitstootregistraties hebben zo laag als 19 gram per km, met meer dan 100 km elektrische range.

Critici zeggen dat plug-in hybrides “compliance” voertuigen zijn met veel hogere emissies in de echte wereld, omdat gebruikers ze niet volledig opladen. De EU is begonnen met het monitoren van plug-in hybrides met aan boord diagnostiek en wordt verwacht hun homologatie-eisen in de komende jaren te herzien. De noodzaak om afzonderlijke batterij- en ICE-aandrijflijnen te bouwen heeft ook hun kosten hoog gehouden.

Merken wedden op twee (of meer) paarden

Meerdere topmensen van Europese premiummerken zeiden onlangs dat ze zich voorbereiden op stabiele of toenemende plug-in hybride verkopen.

BMW sales director Jochen Goller verwacht dat de verkoop van plug-in hybrides stabiel zal blijven in 2024, met groei in volledig elektrische modellen. Indien nodig, zei Goller: “We kunnen altijd meer plug-in hybrides in de mix brengen”, en hij noemde de BMW X5 PHEV een sterk model in de verkoop.

Audi-CEO Gernot Dollner heeft het dan weer over “een vergelijkbare flexibiliteit tussen EV’s, plug-in hybrides en ICE-modellen voor het komende decennium. “We zijn volledig toegewijd aan elektrische mobiliteit,” zei Döllner, “Maar als er golven of schommelingen zijn in de overgang, kunnen we daarop reageren.”

Mercedes CEO Ola Källenius zei eind vorige maand: “We denken dat plug-in hybrides vele jaren relevant zullen blijven.”

De Chinese autofabrikant BYD – toch vooral bekend als pure EV-constructeur – zou een plug-in versie van de Seal middelgrote SUV lanceren. Meteen het enige non-EV-aanbod in zijn Europese line-up.

Björn Annwall, Chief Commercial Officer van Volvo Cars, zei recentelijk dat het bedrijf meer aandacht” besteedt aan zijn mild- en plug-in hybride modellen zoals de XC60. “We zien veel consumenten die plug-in hybride als de eerste stap naar volledige elektrificatie nemen, en de volgende auto die ze kopen is een volledig elektrische auto,” zei Annwall.

Keerpunt in vergelijking met vorig jaar

Deze goede februarimaand voor PHEV’s is des te opmerkelijker omdat de verkopen vorig jaar een stuk stroever liepen. Plug-in hybride verkopen bleven scherp achter bij de markt in 2023, volgens ACEA. De verkoop daalde met 2,4 procent vergeleken met 2022 in een markt die met 13,7 procent steeg. Tegelijkertijd waren de EV-verkopen met 28,2 procent gestegen.

De best verkochte plug-in hybrides in februari waren de Volvo XC60, met 4.277 verkopen, gevolgd door de Porsche Cayenne met 3.596, de Mercedes GLC met 3.399, de Ford Kuga met 2.984, en de BMW X1 met 2.570.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine