Meer snelladers en 60% overweegt overstap naar EV

Een derde van de Belgen vindt dat laden te veel tijd kost en bijna de helft maakt zich zorgen over de beschikbaarheid van laadpalen langs de weg. Dit zijn twee van de drie grootste obstakels die bestuurders ervan weerhoudt om elektrisch te gaan rijden. Meer snelladers, voornamelijk langs (internationale) snelwegen, bij openbare parkeergelegenheden en winkelcentra trekt ruim de helft (60%) van de toekomstige elektrische bestuurders over de streep.

Dit zijn enkele bevindingen van de EVBox Mobility Monitor—het jaarlijkse marktonderzoek van EVBox naar de adoptie van elektrische auto’s en eventuele barrières hiervan. Dit onderzoek werd samen met Ipsos uitgevoerd onder 3600 respondenten uit zes verschillende Europese landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.

36% denkt geen laadpaal te vinden

In België zijn bestuurders van een elektrische auto nog steeds bezorgd over de beschikbaarheid van laadpalen langs de weg. In het algemeen denkt 36 procent van de Belgen geen laadpaal te vinden waar en wanneer ze die nodig hebben. 23 procent denkt van wel. Het plaatsen van meer snelladers langs de weg kan deze barrière wegnemen. Dat toekomstige elektrische bestuurders bereid zijn meer te betalen als ze hun auto sneller kunnen opladen, onderstreept die urgentie des te meer.

Laadmogelijkheden: het vertrouwen groeit (maar iets trager in België)

Beperkte laadmogelijkheden langs de weg en de tijd die je moet wachten totdat je auto volledig opgeladen is, zijn twee van de top drie obstakels voor Europeanen om elektrisch te rijden. In Europa zijn er sinds dit jaar bijna 250.000 publieke laadpunten, wat een verviervoudiging is van het aantal laadpunten in 2015. De EVBox Mobility Monitor suggereert dat de huidige elektrische bestuurders hiervan enigszins op de hoogte zijn, aangezien ze een stuk positiever zijn over de beschikbaarheid van laadpunten (49 procent) dan de algemene bevolking (25 procent). In Duitsland is 60 procent van de elektrische bestuurders positief en in Nederland is dit 52 procent. In België is dit percentage het laagst (40 procent).

4 van de 10 toekomstige elektrische bestuurders in België bereid meer te betalen voor snelladen

Veel Belgische elektrische bestuurders (56 procent) zijn bekend met de verschillen tussen regulier laden en snelladen:

– Met een thuislaadpaal kan 1 uur opladen een extra actieradius van maximaal 60 km opleveren.
– Met snelladers kun je 250 km binnen 30 minuten laden
– Ultrasnelladers (tot 350kW) laden zelfs 400 km in 15 minuten

40 procent van de huidige en toekomstige elektrische bestuurders die overwegen (opnieuw) een elektrische auto te kopen, gaf aan dat ze bereid zijn meer te betalen voor snelladen, wetende dat ze hun auto hiermee sneller kunnen laden. 26 procent geeft aan hier niet meer voor te willen betalen.

Waar worden snelladers gebruikt?

De meeste Europeanen maken (nog) geen regelmatig gebruik van snelladers. Slechts 21 procent gebruikt meer dan 5 keer per maand een snellader. Dit is geen verrassing, aangezien men momenteel voornamelijk thuis (73 procent) of op het werk (40 procent) laadt. Daarnaast worden snelladers meestal tijdens verdere reizen en minder bij het dagelijkse woon-werkverkeer gebruikt. Snelladen gebeurt het meest tijdens tussenstops en bij tankstations langs de snelweg (55 procent), winkelcentra (48 procent) en openbare parkeergelegenheden in steden (47 procent).

Elektrische bestuurders waarderen hightech van snelladers

De huidige Europese elektrische bestuurder verwacht dat snelladers alle benodigde functionaliteiten hebben om een laadervaring zo eenvoudig mogelijk te maken. Zo vond bijvoorbeeld een vierde (25 procent) een goed kabelsysteem nuttig. De drie meest gewenste functies zijn: statusindicatoren (40 procent) waarop je van een afstand kunt zien wat de laadstatus of beschikbaarheid van het laadstation is, touchscreens (34 procent) en begeleidende verlichting (28 procent).

Joke van der Eerden (Directeur EVBox Benelux): “Ons onderzoek laat zien dat de bestuurders van elektrische auto’s graag meer snelladers zien bij winkels, supermarkten, tankstations en in steden. Om de groei van de markt de komende tien jaar bij te kunnen benen, is het noodzakelijk dat het Europese beleid de installatie van snelladers op zulke locaties stimuleert. Het uitbreiden van het elektriciteitsnet en de kosten die daarbij komen kijken, is de volgende uitdaging. Hiervoor is het wenselijk dat de regelgeving in Europa op één lijn zit om snelladers op een efficiënte en intelligente manier te kunnen installeren.“

In het volgende FLEET-nummer gaan we samen met Joke van der Eerden nog dieper in op andere belangrijke topics: prijstransparantie, betaalmogelijkheden, de groeistrategie van EVBox in België, …

#Auto #Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Trending