Met je EV naar de vrieskou? Dit zijn de beste/slechtste modellen

Naar jaarlijkse gewoonte heeft de Noorse automobielfederatie NAF er zijn wintertesten van elektrische wagens opzitten. Bij temperaturen tot -10 graden Celcius werden 31 EV’s de Noorse bergpassen opgestuurd. Dat EV’s in deze omstandigheden minder ver rijden dan opgegeven, is een voor de hand liggend feit. Maar de mate waarin deze stekkerwagens afwijken van hun fabrieksverbruik, verschilde enorm.

Na een nachtje in een garagebox bij 10 tot 15 graden werden de 31 EV’s – zonder voorverwarmen – op pad gestuurd. Daarbij verloren de stekkerwagens gemiddeld zo’n 20 procent aan autonomie, alles krimpt immers bij koude temperaturen, maar de verschillen tussen de verschillende wagens bleken wel vrij groot.

Wie tijdens de jaarlijkse Belgische winterprik de baan op wil of op reis gaat naar de sneeuw, doet dat best in een BYD Tang, zo blijkt uit de jaarlijkse test van de Noren. Deze verliest immers slechts 11% van zijn autonomie. Ook de Tesla Model Y Long Range en Porsche Taycan 4 Cross Turismo rijden zowat 11% minder ver dan wat de WLTP-test belooft.

Vreemde bokkensprong bij Skoda Enyaq

Achteraan het pak staan onder meer de Polestar 2 Dual Motor en de Peugeot e-2008, die elk 28% minder ver geraken dan opgegeven. Helemaal onderin zien we de achterwielaangedreven Skoda Enyaq iV 80. Vreemd genoeg verliest deze achterwielaangedreven versie 30% autonomie, terwijl de vierwielaangedreven variant slechts 15% in het negatief gaat. Een resultaat dat ook de Noorse automobilistenbond met vragen achterliet. In die mate zelfs dat de onderzoekers de Skoda opnieuw wil testen om te zien of dit resultaat wel écht klopt.

Dit afwijkende resultaat benadrukt nogmaals hoe groot het aandeel van het rijgedrag van de bestuurder is – en dan vooral zijn rechtervoet – in het totaalplaatje van het rijbereik van een EV.

De volledige resultaten van het Noorse onderzoek kan je hieronder bekijken:

Auto

WLTP-actieradius en -verbruik

Kilometers

Afwijking

BYD Tang

400 km/21,6 kWh

356 km

-11,00%

Tesla Model Y LR Dual motor

507 km/16,9 kWh

451 km

-11,05%

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

456 km/22,4 kWh

402 km

-11,84%

Kia EV6 4WD

484 km/18,0 kWh

423 km

-12,60%

Nio ES8 LR 7-zitter

488 km/21,5 kWh

425 km

-12,91%

Cupra Born

395 km/15,4 kWh

339 km

-14,18%

Volkswagen ID.4 Pro

485 km/18,4 kWh

414 km

-14,64%

BMW iX xDrive50

591 km/21,4 kWh

503 km

-14,89%

Tesla Model 3 LR Dual motor

614 km/14,7 kWh

521 km

-15,15%

Hyundai Ioniq 5 2WD

481 km/16,8 kWh

408 km

-15,18%

Audi e-tron GT

463 km/21,1 kWh

392 km

-15,33%

Skoda Enyaq iV80X

477 km/18,2 kWh

403 km

-15,51%

Mercedes-Benz EQA 250

401 km/17,7 kWh

331 km

-17,46%

BMW i4 M50

497 km/19,0 kWh

406 km

-18,31%

Xpeng P7

470 km/19,4 kWh

383 km

-18,51%

Kia EV6 2WD

528 km/16,5 kWh

429 km

-18,75%

Volkswagen ID.3 PRO S

539 km/16,3 kWh

435 km

-19,29%

Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch)

460 km/17,7 kWh

369 km

-19,78%

Mercedes-Benz EQS 580 4matic

645 km/18,3 kWh

513 km

-20,47%

BMW iX xDrive40

402 km/20,7 kWh

316 km

-21,39%

Audi e-tron Q4 40

485 km/18,6 kWh

380 km

-21,65%

Opel Mokka-e

338 km/16,2 kWh

263 km

-22,19%

Mercedes-Benz EQB 350 4matic

407 km/18,1 kWh

315 km

-22,60%

Polestar 2 LR Single motor

517 km/18,6 kWh

400 km

-22,63%

Tesla Model 3 SR

448 km/14,0 kWh

346 km

-22,87%

Volvo C40 Recharge

437 km/21,1 kWh

333 km

-23,80%

Audi e-tron Q4 50 quattro

459 km/19,1 kWh

349 km

-23,97%

Volkswagen ID.4 GTX

466 km/18,6 kWh

353 km

-24,20%

Polestar 2 LR Dual motor

476 km/20,2 kWh

340 km

-28,57%

Peugeot e-2008

320 km/15,6 kWh

228 km

-28,75%

Skoda Enyaq iV80

509 km/17,7 kWh

347 km

-31,83%

 

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine