Naar jaarlijkse gewoonte heeft de Noorse automobielfederatie NAF er zijn wintertesten van elektrische wagens opzitten. Bij temperaturen tot -10 graden Celcius werden 31 EV’s de Noorse bergpassen opgestuurd. Dat EV’s in deze omstandigheden minder ver rijden dan opgegeven, is een voor de hand liggend feit. Maar de mate waarin deze stekkerwagens afwijken van hun fabrieksverbruik, verschilde enorm.
Na een nachtje in een garagebox bij 10 tot 15 graden werden de 31 EV’s – zonder voorverwarmen – op pad gestuurd. Daarbij verloren de stekkerwagens gemiddeld zo’n 20 procent aan autonomie, alles krimpt immers bij koude temperaturen, maar de verschillen tussen de verschillende wagens bleken wel vrij groot.
Wie tijdens de jaarlijkse Belgische winterprik de baan op wil of op reis gaat naar de sneeuw, doet dat best in een BYD Tang, zo blijkt uit de jaarlijkse test van de Noren. Deze verliest immers slechts 11% van zijn autonomie. Ook de Tesla Model Y Long Range en Porsche Taycan 4 Cross Turismo rijden zowat 11% minder ver dan wat de WLTP-test belooft.
Vreemde bokkensprong bij Skoda Enyaq
Achteraan het pak staan onder meer de Polestar 2 Dual Motor en de Peugeot e-2008, die elk 28% minder ver geraken dan opgegeven. Helemaal onderin zien we de achterwielaangedreven Skoda Enyaq iV 80. Vreemd genoeg verliest deze achterwielaangedreven versie 30% autonomie, terwijl de vierwielaangedreven variant slechts 15% in het negatief gaat. Een resultaat dat ook de Noorse automobilistenbond met vragen achterliet. In die mate zelfs dat de onderzoekers de Skoda opnieuw wil testen om te zien of dit resultaat wel écht klopt.
Dit afwijkende resultaat benadrukt nogmaals hoe groot het aandeel van het rijgedrag van de bestuurder is – en dan vooral zijn rechtervoet – in het totaalplaatje van het rijbereik van een EV.
De volledige resultaten van het Noorse onderzoek kan je hieronder bekijken:
Auto | WLTP-actieradius en -verbruik | Kilometers | Afwijking |
BYD Tang | 400 km/21,6 kWh | 356 km | -11,00% |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507 km/16,9 kWh | 451 km | -11,05% |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km/22,4 kWh | 402 km | -11,84% |
Kia EV6 4WD | 484 km/18,0 kWh | 423 km | -12,60% |
Nio ES8 LR 7-zitter | 488 km/21,5 kWh | 425 km | -12,91% |
Cupra Born | 395 km/15,4 kWh | 339 km | -14,18% |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km/18,4 kWh | 414 km | -14,64% |
BMW iX xDrive50 | 591 km/21,4 kWh | 503 km | -14,89% |
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614 km/14,7 kWh | 521 km | -15,15% |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km/16,8 kWh | 408 km | -15,18% |
Audi e-tron GT | 463 km/21,1 kWh | 392 km | -15,33% |
Skoda Enyaq iV80X | 477 km/18,2 kWh | 403 km | -15,51% |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km/17,7 kWh | 331 km | -17,46% |
BMW i4 M50 | 497 km/19,0 kWh | 406 km | -18,31% |
Xpeng P7 | 470 km/19,4 kWh | 383 km | -18,51% |
Kia EV6 2WD | 528 km/16,5 kWh | 429 km | -18,75% |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km/16,3 kWh | 435 km | -19,29% |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch) | 460 km/17,7 kWh | 369 km | -19,78% |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km/18,3 kWh | 513 km | -20,47% |
BMW iX xDrive40 | 402 km/20,7 kWh | 316 km | -21,39% |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km/18,6 kWh | 380 km | -21,65% |
Opel Mokka-e | 338 km/16,2 kWh | 263 km | -22,19% |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km/18,1 kWh | 315 km | -22,60% |
Polestar 2 LR Single motor | 517 km/18,6 kWh | 400 km | -22,63% |
Tesla Model 3 SR | 448 km/14,0 kWh | 346 km | -22,87% |
Volvo C40 Recharge | 437 km/21,1 kWh | 333 km | -23,80% |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km/19,1 kWh | 349 km | -23,97% |
Volkswagen ID.4 GTX | 466 km/18,6 kWh | 353 km | -24,20% |
Polestar 2 LR Dual motor | 476 km/20,2 kWh | 340 km | -28,57% |
Peugeot e-2008 | 320 km/15,6 kWh | 228 km | -28,75% |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km/17,7 kWh | 347 km | -31,83% |
#Auto