Oleon en Luminus: partners in een duurzame transitie

Met 125 wagens (en nog eens 20 extra via een recent ingesteld cafetariaplan): de bedrijfsvloot van chemiebedrijf Oleon elektrificeren is een behoorlijke uitdaging. Gelukkig vond het bedrijf uit Ertvelde meteen ‘chemie’ bij Luminus, dat de transitie mee begeleidde.

Oleon, actief met productiesites in België, Frankrijk, Duitsland en Maleisië, heeft natuurlijk dat ecologisch ondernemen in zich. Het bedrijf blinkt uit in het omzetten van natuurlijke vetten en oliën in een breed scala aan oleochemische producten, zoals vetzuren, glycerine, esters, dimeren, technische oliën en speciale oleochemicaliën. Je vindt hun bouwstenen en ingrediënten in een brede waaier aan producten, van gewasbescherming, cosmetica en industriële ingrediënten over smeermiddelen, voeding en olie-exploratie tot coatings, detergenten en nog veel meer.

Deze oleochemicaliën combineren hernieuwbare grondstoffen met hoge prestaties en een biologische afbreekbaarheid. Het wagenpark kon met andere woorden niet achterblijven bij Oleon: ook hier was een ecologische transitie noodzakelijk. Wij zaten samen met Ann Demaegdt, Puchase Manager, en Cindy Desmet, fleet manager, om de elektrische transitie te bespreken.

FLEET: Waarom kiezen jullie voor een 100% elektrisch wagenpark?

Ann Demaegdt: “Dit kadert in onze doelstelling om onze ecologische voetafdruk met 30% te verminderen in 2030 ten opzichte van referentiejaar 2019. Een heel ambitieus plan, waarbij iedere inspanning een deel van de oplossing vormt.”

Cindy Desmet: “Uiteraard spelen ook de fiscale stimuli van de overheid hun rol. De fiscale aftrekbaarheid voor brandstofwagens wordt uitgefaseerd en ook die rond hybridewagens wordt vanaf dit jaar beperkt. Daarom koos Oleon ervoor om onmiddellijk in te zetten op 100% elektrisch. Een beslissing die meteen gedragen werd door ons team. Dat wil de EV graag een plaats geven in zijn leven en vroeg meteen wanneer de eerste laadpalen op onze parking geplaatst zouden worden.”

Hoe ver staan jullie in de transitie?

CD: “2021 was nog een overgangsjaar, sinds dit jaar worden alleen nog EV’s besteld. De eerste 5 gaan dit jaar de baan nog op, maar de lange levertijden zorgen voor een lichte vertraging in het proces. De bedoeling is om in 2027 de laatste dieselwagen te vervangen door een elektrisch exemplaar.”

Open communicatie

Welke valkuilen kwamen jullie tegen in het proces?

AD: “De car policy was uiteraard een uitdaging. Dit zorgde voor wat bezorgdheden bij het personeel omdat sommige voorheen aangeboden wagenmerken potentieel niet meer in aanmerking kwamen en andere merken nog volledig onbekend waren voor ons.”

“Ook het kiezen van de juiste partners was moeilijk voor ons, elektrisch rijden was nog iets nieuws. Gelukkig hielp Luminus ons enorm. Zij hebben ons inzichten gegeven in een voor ons onbekende wereld dankzij een open communicatie. Alle vragen, zowel operationeel, technisch als commercieel, konden met hen besproken.”

“Om maar een voorbeeld te geven: onze infrastructuur was niet onmiddellijk geschikt voor het installeren van laadpalen. Denk aan de transformator, de organisatie van de parkeerplaatsen en dergelijke meer. Luminus nam echt een consultancyrol op zich en begeleidde ons doorheen al deze stappen.”

Bieden jullie ook laadoplossingen aan bij de werknemers thuis?

CD: “Jazeker. Op ons hoofdkantoor zijn er al 24 laadpalen voor werknemers en gasten, die infrastructuur wordt trouwens binnenkort nog uitgebreid, maar werknemers die dat wensen kunnen ook een laadpaal thuis laten installeren. Momenteel hebben 2 werknemers een laadpaal en zijn er nog eens 7 besteld en 12 aanvragen worden momenteel verwerkt. De medewerker betaalt via zijn elektriciteitsleverancier zijn verbruik, dat teruggestort wordt door Oleon’s leverancier gelinkt aan het geldend CREG-tarief.”

Verschilt de strategie met betrekking tot de cafetariawagens van die van de bedrijfswagens?

CD: “Voor de wagens in het  cafetariaplan  hanteren we dezelfde regeling als deze van onze gewone bedrijfswagens, namelijk alleen volledig geëlektrificeerde wagens in een volledig operationele leasing.  De enige uitzondering is dat de medewerkers in het cafetariaplan zelf instaan voor de laadkosten.”

Hoe gebeurt de opvolging?

CD: “Ook hier zijn wij zeer tevreden over. Dankzij het Luminus portaal heeft Oleon een dagelijks gedetailleerd overzicht over alle facetten die bij elektrisch rijden horen. Van de facturatie van de elektriciteit op de verschillende locaties over het laadvermogen op onze site, een overzicht van het gebruik van de laadpassen, … een goede opvolging van deze complexe materie is dus mogelijk!”

Wilt u ook uw wagenpark elektrificeren? Scan de QR-code en laat u zeker gidsen door de ebook van Luminus.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine