Parkeerbeleid Antwerpen: pro of contra?

Het haalde enkele weken terug uitgebreid de nationale pers: alleen bewoners en personen met een vergunning mogen voortaan nog op straat parkeren in de Antwerpse historische binnenstad. Alle andere automobilisten moeten gebruik maken van de ondergrondse parkings.

Eén thema, Twee meningen, welke mening deel je?

Mening 1

Antwerpen neemt deze drastische beslissing in wat het stadsbestuur zelf een ‘verwoonerving’ noemt. Meer openbare ruimte en bewoners die de ‘concurrentie’ niet meer moeten aangaan met bezoekers van buiten de Antwerpse binnenstad. Daar valt eigenlijk weinig tegenin te brengen. De auto-mobiliteit van de bewoners verbetert en bezoekers hebben nog altijd het alternatief van de ondergrondse parkings en de park & ride infrastructuur. Antwerpen heeft nu  een twintigtal ondergrondse parkeergarages (goed voor 7.000 plaatsen) en negen park-and-rides (5.000 plaatsen). Een bus- en tramrit brengt bezoekers van die parkings in de rand naar het stadscentrum. De meeste park-and-rides zijn trouwens gratis. Het feit dat je nu verplicht in een betalende parking moet gaan staan, is eigenlijk geen argument om het nieuwe parkeerbeleid van de stad Antwerpen meteen af te schieten, tenslotte moest je voordien ook al betalen om in de straat te parkeren. Antwerpen volgt met dit nieuwe parkeerbeleid trouwens een internationale trend waarbij het centrum verkeersvrij of op zijn minst verkeersarm wordt gemaakt. Al bij al heeft de bezoeker genoeg opties om nog altijd vlot in het historische centrum van Antwerpen te geraken. Het is dus geen anti-auto beleid maar eerder een compromis waarbij de noden van inwoners en bezoekers op elkaar worden afgestemd.


Mening 2

Wie toch nog in de binnenstad wil parkeren, kan dat door een vergunning aan te vragen. Dat zullen bijna altijd mensen zijn die daar beroepshalve moeten zijn met de auto. De grootste en meest directe impact wordt verwacht voor dienstverleners als loodgieters en klus- of schoonmaakbedrijven. Die kunnen wel nog bovengronds parkeren, op voorwaarde dat ze een vergunning betalen. Dat kan gaan van een dagvergunning van 44 euro tot een driemaandelijkse vergunning, die gaat van 1.600 tot 1.900 euro, afhankelijk van de wijk. Dat zijn stevige bedragen die alleen maar gerecupereerd kunnen worden via doorfacturatie naar de eindklant. Veel van dergelijke bedrijven moesten al extra investeren in milieuvriendelijke voertuigen omwille van de lage emissie zone in (groter) Antwerpen. Op een bepaald moment wordt de rekening gemaakt of het sop de kool nog waard is. Velen hebben ondertussen al afgehaakt omwille van de LEZ, voor hen is het letterlijk een no-go zone geworden. De kans dat nog meer kleine ondernemers dat doen door dit nieuwe parkeerbeleid wordt alleen maar groter. Tenslotte is het een beroepsgroep die zelden om werk verlegen zit.

Dat ook dienstverleners zoals thuisverplegers en artsen een vergunning moeten betalen, valt in slechte aarde. Het is slechts 75 euro per maand. Maar toch, voor dergelijke essentiële dienstverlening zou een volledige vrijstelling alleen maar logisch zijn. Last but not least, vrezen veel handelszaken in de historische binnenstad, dat bezoekers het ondergronds parkeren of in de park & rides toch niet lusten. En zullen er wel genoeg parkeerplaatsen zijn tijdens de feestdagen? De vrees dat ze naar winkelcentra buiten de stad zonder parkeerperikelen trekken, is zeker niet ongegrond. De Antwerpse binnenstad telt nogal wat leuke boetieks. Met al je shopping bags op de (niet altijd propere of veilige) tram of terugwandelen naar de ondergrondse parking … niet iedereen is wild van dat idee. Idem voor de horeca, zal men niet eerder kiezen voor een restaurantje buiten de stad?…


Hoe kijk jij – met beide standpunten in je achterhoofd – naar de situatie? Ben jij voor of tegen het huidige parkeerbeleid in Antwerpen? Maak zeker je mening kenbaar in onze poll op LinkedIn!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine