Als we iets mogen stellen, dan is het wel dat het coronavirus onze hele wereld op zijn kop heeft gezet. “Veel dingen zullen niet meer hetzelfde zijn als voor Covid-19”, is dan ook een vaak gehoorde stelling. Maar geldt dat ook voor onze mobiliteit? Wat zijn de kansen en uitdagingen voor onze woonwerkverplaatsingen in de anderhalvemetersamenleving? Welke mobiliteitsvormen hebben de grootste levensvatbaarheid? Veel vragen die een antwoord verdienen. Vandaag behandelen we vraag 2: is corona de doodsteek voor het openbaar vervoer?
“Het effect van corona op het openbaar vervoer zal lang voelbaar zijn”, meent verkeersexpert Hajo Beeckman. “Wellicht totdat er een vaccin is. Veel mensen zullen bus, tram, metro en trein proberen te vermijden. Omdat ze liever geen mondmasker dragen bijvoorbeeld. Op het openbaar vervoer moet je vaak ook allerlei oppervlaktes aanraken zoals een paal om je vast te houden of een halteknop om af te stappen. Ook dat kan mensen afschrikken.”
Beeckmans visie wordt in het buitenland alvast bevestigd. De metro in de Chinese stad Shanghai verloor na de lockdown 40% van haar reizigers. Maar waar gaan die pendelaars naartoe? Een deel zal blijven thuiswerken, een ander deel stapt in de auto, denkt men bij mobiliteitsclub VAB naar aanleiding van een enquête bij 10.000 respondenten. Voor die conclusie baseert VAB zich op het feit dat deze pendelaars al het vaakst overstapten op de auto (17%) tijdens de lockdown en dat deze groep het grootste aantal thuiswerkers telde (56%). Hoe dan ook, tot er een vaccin komt, zal het openbaar vervoer haar werking onder de loep moeten houden, wil het een toekomst voor zichzelf weggelegd zien.
Bezettingsgraad
Uit een enquête van de dienst MOBI van de VUB blijkt immers dat 40% van de pendelaars die normaal het openbaar vervoer neemt, aangeeft dat straks niet meer te zullen doen. Van wie wél opnieuw zal pendelen, zegt nog eens 4 op de 10 dat minder vaak doen. Al kan de juiste info verschaffen mensen wel overtuigen om op trein of bus te springen.
“Het valt op dat de meeste gebruikers het belangrijk vinden om de bezettingsgraad van het openbaar vervoer te kennen. Het blijkt de meest overtuigende maatregel om gebruikers terug te laten opstappen, meer nog dan het dragen van mondmaskers”, zegt professor Lieselot Vanhaverbeke, coördinator van de enquête. “De openbaarvervoermaatschappijen zouden met het aanbieden van die informatie dus wel een deel van hun klanten kunnen terugwinnen.”
#Auto