Philip Copmans: “Audi heeft duidelijk het goede momentum te pakken”

Philip Copmans (foto: Wouter Maeckelberghe)

In maart van vorig jaar nam Philip Copmans de teugels in handen van het Audi-fleetdepartement. Een bewogen jaar met een positieve eindbalans. Maar waar kijkt hij dit jaar naar uit? Lees het hier!

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

In tegenstelling tot 2 jaar geleden is er vandaag duidelijkheid omtrent de bedrijfswagenfiscaliteit voor de komende jaren. Dit geeft klanten de mogelijkheid om een eigen toekomstvisie uit te schrijven op de langere termijn en het spreekt voor zich dat elektrificatie een kernpijler zal zijn in deze policy. Hier zou ik de bedrijven wel willen oproepen om deze EV-transitie intelligent en met voldoende voorstudie aan te pakken. Ik ben er van overtuigd dat elektrisch rijden voor vele van hun werknemers een aangename ontdekking zal zijn, maar het is hierbij wel van belang om alle aspecten van elektrisch rijden goed ingekaderd te hebben. Denken we maar aan laadvoorziening, goede voorlichting van de gebruikers, becijfering van kost van het wagenpark op basis van een gedetailleerde TCO etc. 

Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?

Voor veelrijders is deze technologie alvast niet interessant en wanneer vanaf 2023 het fiscale voordeel van de PHEV’s afneemt, zullen volledig elektrische voertuigen zeer snel de bovenhand nemen. Uit recente gesprekken met vlootbeheerders leid ik overigens af dat velen zelfs niet gaan wachten tot 2023 om de overstap naar full EV in te zetten. Plug-in hybrids zullen zeker nog een rol spelen in deze transitieperiode, maar het steeds groter wordende rijbereik van full EV’s en de uitbreiding van de laadinfrastructuur zullen er toch toe gaan bijdragen dat het aandeel PHEV na 2023 gevoelig zal dalen. 

Hoe pakt u de latere leveringen aan door de problemen met halfgeleiders?

De halfgeleiderproblematiek toont helaas de afhankelijkheid aan van autofabrikanten aan haar toeleveranciers. Dit is duidelijk een ernstige situatie van overmacht, waarbij wij trachten om de productie alsnog te maximaliseren door o.a. af te stappen van FIFO-principes, optiepakketten te ontclusteren en/of bepaalde opties tijdelijk niet meer beschikbaar te stellen. Wij zijn er ons van bewust dat dit voor de klant geen aangename maatregelen zijn, maar we proberen de impact op aanbod én leveringstermijnen hierbij steeds zo minimaal mogelijk te houden. Duidelijke en tijdige communicatie aan onze concessiehouders, leasingpartners en eindklanten staat hierbij steeds voorop.   

Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

Vaak zijn dit de veel voorkomende vragen aangaande rijbereik(stress) en de laadmogelijkheden. De technische karakteristieken van de laatste generatie volledig elektrische voertuigen zouden feitelijk een einde moeten kunnen maken aan de discussie rond rijbereik. Daarnaast is het scala aan laadoplossingen en -aanbieders ook dermate groot geworden dat wij onze klanten ook op dat vlak perfect kunnen ondersteunen en hen de nodige gemoedsrust bieden. Vanuit D’Ieteren voorzien wij hier zelfs inhouse oplossingen via dochteronderneming EDI (Electric by D’Ieteren). 

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

2021 was me wel een jaartje… uiteraard niet in het minst door de impact van de Covid-crisis op onze dagelijkse business. De problemen in toelevering zijn nog steeds groot, maar wanneer ik kijk naar de situatie in verkoop dan kan ik niet anders dan zeer tevreden terugblikken op 2021. Audi heeft duidelijk het goede momentum te pakken, met een stijging van maar liefst 45% in haar fleetverkopen t.o.v. vorig jaar. Uiteraard is 2020 vanwege Covid niet het allerbeste vergelijkingsjaar, als ik daarom 2019 als referentie neem dan bedraagt de actuele groei nog steeds 30%!

Mijn meest memorabele gebeurtenis van 2021 op persoonlijk vlak is evenwel de geboorte van mijn tweede dochtertje Charlise. Ook thuis heb ik dus intussen een beperkte ‘vloot’ te managen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3190 Boortmeerbeek
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-ville
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine