Pourquoi il faut encore se précipiter sur les véhicules hybrides rechargeables

De fiscaliteit stuwt de bedrijfswagen richting elektrificatie, met 1 juli als volgende scharniermoment. Is het dan nog wel interessant om nu nog te investeren in een PHEV? Wij maken de oefening aan de hand van de populairste plug-in hybride van Europa, de Ford Kuga.

Plug-in hybrides waren jarenlang de favoriete motorisatie van menig wagenparkbeheerder. Fiscaal interessant en de combinatie van een elektrische en een verbrandingsmotor zorgde voor gemoedsrust bij heel wat bestuurders. Heel wat fleet managers bestellen nu dan ook nog snel nieuwe plug-in hybrides voor de fiscale spelregels veranderen waardoor de aftrekbaarheid van deze wagens stapsgewijs daalt. Om volgende redenen is het nog interessant om hierin mee te gaan en de Full EV nog even links te laten liggen.

Niet iedereen is klaar voor EV

Niet elke bestuurder kan thuis zomaar een laadpaal zetten en het publieke laadnetwerk is op een aantal locaties verre van compleet. Bovendien zijn EV’s met een grote autonomie voor sommige medewerkers gewoonweg te duur. De volgende jaren wordt het laadpalennet uitgebreid en de constructeurs werken aan goedkopere elektrische modellen, maar tot dat moment is het nog interessant om voor sommige bestuurders voor de tussenoplossing van de plug-in hybride te kiezen.

Hoge elektrische autonomie

Zeker omdat veel PHEV’s uitpakken met een grote elektrische autonomie. De Ford Kuga heeft een WLTP rijbereik van 64 km. Voldoende voor de meeste werknemers om één keer van en naar het werk te rijden. En daar kan je de wagen gewoon simpelweg opladen voor een volgende pendeltrip. Zo leer je alvast werken met laadpaal en -kabel voor wanneer je een volledig elektrische bedrijfswagen hebt.

Lage gebruikskosten

Bovendien pakken plug-in hybrides nog altijd uit met een lage TCO. Ze rijden hoofdzakelijk elektrisch, wat goedkoper is dan benzine of diesel, zeker als je slim laadt. En wanneer de batterij van de Ford Kuga leeg is, gaat hij werken als een klassieke, zelfopladende hybride. Via de warmte van de motor en energie die vrijkomt bij het remmen, wordt elektriciteit gegenereerd, waardoor de wagen nog altijd kleine stukjes van zijn traject volledig elektrisch kan afleggen en het brandstofverbruik laag blijft. Daarnaast kunnen we stellen dat de fiscale pil de eerste jaren eigenlijk nog meevalt (zie hieronder).

Solidariteitsbijdrage en aftrekbaarheid

1 juli 2023 is een scharniermoment, maar de fiscale gevolgen voel je pas binnen enkele jaren. En aangezien plug-in hybrides altijd voor een maximale aftrekbaarheid en minimale solidariteitsbijdrage staan, blijft de pil bij een leasing over 3 tot 4 jaar te slikken. Zo blijft de aftrekbaarheid vrij hoog (100% in 2023 en 2024, nadien 75% in 2025 en 50% in 2026) en de solidariteitsbijdrage laag (minimumbijdrage x2,25 of 2,75 t.e.m. 2025). Pas in 2026 haalt de “fiscaliteit Van Peteghem” haar eerste sloophamer boven (solidariteitsbijdrage x4). Wie nu nog snel een plug-in hybride bestelt, heeft over een looptijd van 4 jaar met andere woorden nog altijd een zeer competitieve TCO.

Bovendien ben je dan net op tijd om de laatste EV’s te bestellen die voor de hele looptijd van het contract 100% aftrekbaar blijven. Wie na 1 januari 2027 bestelt, ziet dit fiscaal voordeel immers jaarlijks zakken tot 67,5% in 2031. Nu een plug-in hybride bestellen is met andere woorden een juiste beslissing in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark.

Dit artikel werd u aangeboden door Ford België. Meer info over de Kuga PHEV vindt u hier.

#Advertorial

Autres articles récents

Inscrivez-vous maintenant à FLOW, l’e-letter hebdomadaire de FLEET.be !

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
La newsletter FLEET Flow est un compte rendu hebdomadaire des dernières nouvelles du monde FLEET.
Recevez l'e-letter
/ magazine
Vous préférez un magazine papier ? Recevez gratuitement notre magazine bimestriel FLEET dans votre boîte aux lettres !
Recevez le magazine