
De dochteronderneming van Renault Group is misschien niet zeer bekend, toch past Qstomize elk jaar meer dan 250.000 voertuigen aan. Helene Bonniere, Sales & Marketing Director – die we ontmoetten op de beurs Solutrans waar de nieuwe Renault Trafic E-Tech werd voorgesteld – legt uit hoe het bedrijf echt werkt… en ze geeft ook toelichting bij de activiteiten in België.
FLEET.be : Qstomize is dus de opvolger van Renault Tech?
HELENE BONNIERE: Ja. Vroeger heette Qstomize Renault Tech. De naamsverandering kwam toen het bedrijf een 100 % dochteronderneming van Renault Group werd. Het doel was een naam te kiezen die beter bij de identiteit past: customisation, inrichting op maat, alles waardoor een klant – vooral professioneel, maar niet uitsluitend – een voertuig krijgt dat echt is afgestemd op zijn gebruik, of dat nu via een inrichting is of gewoon een sticker om zijn identiteit te tonen.
FLEET.be: Hoe is jullie industriële structuur opgebouwd?
HB: Het hoofdkantoor staat in Normandië en Qstomize steunt op 13 industriële satellieten. Een satelliet is een kleine eenheid die zich rechtstreeks naast een Renault-fabriek bevindt. In Batilly bijvoorbeeld, waar de Master wordt gebouwd, ligt onze satelliet letterlijk in het verlengde van de fabriek. Zo kunnen we het voertuig meteen overnemen en de aanpassing uitvoeren zonder tijdverlies.
FLEET.be: Is er een concreet doel qua doorlooptijd?
HB: Ja. Het idee is dat het voertuig in minder dan 48 uur wordt aangepast. In 2024 en 2025 moest ongeveer 80 % van ons volume aan die deadline voldoen. Het doel is 90 % in 2026.
FLEET.be: Is Qstomize een puur Frans merk en dienstverlening?
HB: Nee. Voor het industriële gedeelte zijn we ook gevestigd in Roemenië en Marokko. Qua commercialisering zijn we actief in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Engeland, België en Nederland – waar we een groot deel van de omzet realiseren. Gemiddeld is 54 % van ons volume in Frankrijk, de rest internationaal.
FLEET.be: Werken jullie via het Renault-netwerk, nooit rechtstreeks?
HB: Precies. We verkopen niet rechtstreeks. Alles loopt via het netwerk. Het doel is niet om de merknaam Qstomize bekend te maken, maar om onder de paraplu van Renault en Dacia te blijven. Ik wil dat de Renault Groep Qstomize nog meer gaat gebruiken als interne carrosseriebouwer, dus als integrator van alle personalisatie-oplossingen.
FLEET.be: Doet Qstomize ook aanpassingen voor particulieren?
HB: Ja. We bouwen voort op 40 jaar ervaring met inrichtingen voor personenvervoer met beperkte mobiliteit. Die knowhow komt van Renault Tech en die zetten we vandaag verder. Dat gaat om particulieren, maar ook om verenigingen en bedrijven. En naast die aanpassingen maakt Qstomize ook speciale voertuigen voor andere toepassingen.
FLEET.be: Werken jullie ook met grote fleetklanten?
HB: Ja. In het kader van aanbestedingen kunnen andere landen en markten ons rechtstreeks benaderen. Dan leveren we maatwerk voor klanten zoals Orange, Enedis, EDF, La Poste, DHL of Deutsche Telekom. Of bpost in België.
FLEET.be: Welk volume verwerken jullie jaarlijks?
HB: Meer dan 250.000 voertuigen, met meer dan 600 verschillende soorten aanpassingen.
FLEET.be: Hoe verloopt de voorbereiding van een maatwerkvoertuig?
HB: Dat proces begint nog voor de aankomst van het voertuig. Al het voorbereidende werk – definitie, studies, validaties – duurt meerdere weken en gebeurt door enkele tientallen ingenieurs. Het voertuig wordt pas aangepast zodra alles is afgerond en goedgekeurd in samenspraak met de klant.
FLEET.be: Werken jullie veel met lokale partners?
HB: Ja, dat is een kernonderdeel van ons businessmodel. We zoeken per land lokale partners, leveranciers en uitrustingsfabrikanten. Een voorbeeld: onlangs hebben we voor een Italiaanse klant bepaalde onderdelen in Italië aangekocht zodat Qstomize ze kon monteren. Dat is onze gestandaardiseerde manier van werken.
FLEET.be: Verandert de elektrificatie jullie manier van werken?
HB: Ja, zoveel is duidelijk. Een elektrische bestelwagen is zwaarder, waardoor de nuttige lading kleiner wordt. Dat dwingt ons om oplossingen en materialen te zoeken die elk overbodig kilo besparen. Dat is een echte uitdaging bij elektrische voertuigen. Het verplicht ons ook om voortdurend nieuwe partners te zoeken.
FLEET.be: U hebt het vaak over flexibiliteit. Waarom is die zo essentieel?
HB: In tegenstelling tot een klassieke fabriek waar de productie weken of maanden vooraf wordt gepland, hangt onze activiteit af van het fleetkalender. Het zijn “op datum”-beroepen. Er kunnen dus periodes zijn van totale overbelasting: dan draaien de satellieten op maximale capaciteit, soms in 3×8, om zeer ongeduldige klanten en onverkorte deadlines (bijvoorbeeld met boetes bij overschrijding) op te vangen. En op andere momenten, wanneer het volume daalt, kunnen er werkplekken leegstaan. Die extreme variabiliteit dwingt ons om bijzonder wendbaar te zijn in onze aanpassingscapaciteit.
#Auto

