Reactie Renta | Verkeersboetes: iedereen gelijk voor de wet

Vandaag berichtten diverse media over de een gedurfd achterpoortje waarmee bedrijfswagenbestuurders – en bestuurders van andere huurwagens – onder boetes uit kunnen komen. Voor GAS-boetes zou, wanneer de naam van de bestuurder niet wordt doorgegeven, geen boete gevorderd worden. Gemeenten hebben deze naam immers nodig om de boete te kunnen utischrijven. Sectorfederatie Renta reageert.

Dat verkeersovertredingen die via GAS boetes worden afgehandeld onbestraft zouden blijven voor voertuigen die op een bedrijf zijn ingeschreven is onaanvaardbaar. ‘Overtreders moeten betalen, ongeacht met welk voertuig ze rijden’ zegt Johan Portier, voorzitter van Renta, de federatie van de leasingbedrijven en voertuigenverhuurders, naar aanleiding van de berichtgeving daarover vandaag. “Wij zijn technisch volledig klaar om de identiteit van de gebruikelijke bestuurder door te geven, we doen dit trouwens al voor boetes die via de FOD Justitie lopen.”

Verkeersveiligheid op de eerste plaats

‘Als het de overheid menens is om de verkeersveiligheid te bevorderen met haar sanctiebeleid, dan moet degene die de overtreding beging gestraft worden en de boete in de bus vallen bij wie achter het stuur zat. Het is jammer dat hier de indruk gewekt wordt dat bedrijfswagengebruikers zouden kunnen ontsnappen aan bestraffing. Het is aan de Vlaamse overheid om deze eventuele lacune in de wetgeving te dichten.

Voor de politionele boetes die via justitie afgehandeld worden hebben we met de leasingsector al jaren een goed draaiend systeem waarbij we proactief de identiteit van de bestuurder digitaal via de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) aanleveren. Het zou logisch zijn dat Vlaanderen en de steden en gemeenten gebruik maken van deze werkwijze die kant en klaar beschikbaar is voor de behandeling van GAS boetes. Wij staan als sector klaar om hieraan ten volle mee te werken.’

Kentekenaansprakelijkheid is geen goede oplossing

De federale overheid heeft een aantal jaren geleden de juiste richting gekozen en wenst de effectieve bestuurder te bestraffen en niet de kentekenhouder. Op die manier kan men ook veelplegers strenger aanpakken.

‘Als een voertuig ingschreven staat op een rechtspersoon, kan het niet de bedoeling zijn dat de bestuurder zich kan wegstoppen. Boetes of retributies opleggen aan de plaathouder is een gemakkelijke manier om geld in het laatje te brengen voor een overheid maar draagt niet bij tot een veiliger verkeer of aan het beter respecteren van de parkeerregels’, zegt Frank Van Gool, directeur van Renta.

Samenwerking wenselijk

We nodigen de Vlaamse overheid en de steden en gemeenten uit om deze kwestie zo snel mogelijk samen met de sector aan te pakken en bij voorkeur door een samenwerking met de DIV en/of de FOD justitie.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine