Test Polestar 2: De enige echte Tesla-challenger

Velen voelen zich geroepen, weinig zijn uitverkoren. Het aantal zelfverklaarde Tesla-challengers neemt maandelijks toe, maar tot een echt geloofwaardig, afgewerkt product kwam het nooit … tot nu. Steekt de Polestar 2 de Tesla Model 3 naar de kroon? FLEET.be deed de test!

Met de Polestar 2 wil het merk elektrisch rijden wat dichter bij het volk brengen. Maar vergis je niet, ook dit model de Volvo-dochter kost een fikse duit. Qua prijs en prestaties valt hij best te vergelijken met de Tesla Model 3. Zijn Long Range versie kost 58.300 euro. In ruil daarvoor krijg je een EV met 460 pk en een rijbereik van 560 km. Met zijn 58.900 euro, 408 pk en 475 km autonomie doet de Polestar 2 net slechter. 1-0 Tesla.

Maar … Op één doorslaggevend vlak nestelt de Polestar zich voor zijn Amerikaanse opponent. Het merk ziet zichzelf graag als een start-up met 90 jaar Volvo-ervaring in de rugzak. En dat zie je ook aan deze 2. Hij voelt meer als een conventionele auto aanvoelt, daar waar een Tesla constant wil tonen dat hij speciaal is.

Android

Het is een persoonlijke keuze, maar ondergetekende had het wel voor het minimalistisch moderne interieur van de Polestar 2 met piekfijn afwerkingsniveau. Maar vergis u niet, deze wagen heeft ook wat avant-gardistische trekken, hij past gewoon wat meer binnen de canon van de hedendaagse automobiel. Zo kan de 2 als eerste auto ooit rekenen op een Android-infotainmentsysteem. Navigeren met Waze? Spraakbesturing via Google Assistent? Geen probleem!

De Polestar 2 kan als eerste auto ooit rekenen op een Android-infotainmentsysteem.

Natuurlijk zijn er ook wat minpuntjes. Zo is het formaat van het centrale scherm ergonomisch niet perfect. Het zicht door de achterruit wordt dan weer helemaal ingenomen door de kopsteun van de middelste achterstoel.

Maar dat zijn hoofdzakelijk problemen voor de passagiers, achter het stuur van de Polestar 2 zit je met een grote glimlach. Zijn acceleratie is geweldig en de stekkerrakker biedt ook massa’s grip. Een pure machtsontplooiing in haast volledige stilte. Best impressionant voor auto van dik 2 ton. Enkel het stuur is wat karig met feedback en ook de Öhlins schokdempers zijn een domper op de feestvreugde. Redelijk stug en bijstellen gebeurt manueel, waardoor je het in de praktijk maximaal één keer zal proberen …

Conclusie

Zijn strak, modern design maakt de Polestar 2 een genot om naar te kijken, als rijderswagen scoort hij degelijk en fiscaal is hij zeer interessant. Het lijkt ons alvast een winnende combinatie, zeker omdat deze jongen conventioneler is dan zijn concurrent bij Tesla. Wordt dit de allemansvriend die de Amerikaan van de troon stoot? De tijd zal het uitwijzen, maar hij zal in ieder geval de strijd aangaan met het mes tussen de tanden …

Fleet facts Polestar 2 78kWh Aut. 4×4 Pilot Plus (5d) 408pk

Leasingbudget: € 817,27
Normverbruik gemengd: 0 l/100 km
CO2-uitstoot: 0 g/km
CO2-bijdrage per maand: €27,24
Fiscale aftrekbaarheid: 100%
VAA per maand: €168,29 euro/maand

#Auto #Business Driver #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine