Test Skoda Kodiaq (RS): het begin- en eindpunt van het gamma

SUV’s zijn hot, van kleine B-segmenters tot grote, kloeke verschijningen, zet een wagen op hoge poten en hij gaat meer dan waarschijnlijk punten scoren. Dat deed ook Skoda’s grootste SUV, de Kodiaq. Hij kreeg recent een facelift en wij mochten de twee meest uiteenlopende varianten aan de tand voelen.

In de ene hoek: de Kodiaq 1.5 TSI, 150 pk sterk, afgezet op de voorste twee wielen. De brave jongen, een ideale schoonzoon. In de andere hoek: de Kodiaq RS. Die heeft het door velen verketterde duivelssap diesel ingeruild voor benzine, maar dat maakt hem geen koorknaap: 20 duimsvelgen, een sportievere bodykit en vooral: 245 pk op de vier wielen!

Het impressionantst aan de Kodiaq is echter zijn interieurruimte: de wielbasis meet 2m80 en de achterbank op rails is 18 cm verschuifbaar. In de koffer (835 liter!) is er optioneel zelfs plaats voor een derde zitrij, al zullen daar vooral kleine kinderen moeten plaatsnemen. En met USB-poorten, een inductielader, massa’s opbergvakken en   In de 1.5 krijg je uiteraard “gewoner” zitmateriaal, in de RS komen daar nog eens uitstekend zittende sportzetels bovenop!

Hoe “RS” is de RS?

De Kodiaq 1.5 is precies wat je van deze wagen mag verwachten: hij heeft niet de meest sportieve inborst, maar rijdt wel comfortabel. Het koetswerk helt af en toe wat over, maar de versnellingsbak is comfortabel en accuraat in alle omstandigheden. En de RS… die is wel wat meer een stuurmanswagen, maar verwacht niet dat hij het zo goed doet als zijn broertje, de Skoda Octavia RS. Hij stuurt wat beter in, wat directer vooral dankzij de progressieve stuurinrichting, maar hij heeft een lichte neiging tot onderstuur. En ook hier durft het koetswerk al eens overhellen. Je gaat dus niet meteen de bochten aan elkaar rijgen, maar op andere vlakken is zijn sportief karakter wel voelbaar.

Het is immers eerder de wagen die zijn kracht ontplooit in een rechte lijn dan razendsnel een bocht door te vliegen. Niet onlogisch ook, aangezien er vaak passagiers op de tweede (of zelfs derde) zitrij zullen plaatsnemen en die zijn uiteraard minder happig op een rollercoasterrit. Want met een 0-100 km/u tijd van 6,5 seconden staat de Kodiaq RS echt wel voor gespierde prestaties! De acceleraties zijn verslavend, ook al heb je geen grootse soundtrack en is het verbruik navenant (8,8 liter na een week waarin we ook af en toe braaf reden met de Tsjechische SUV).

Conclusie

Je kan de gewone Kodiaq en de RS-versie geen Dr. Jeckyll en Mr. Hyde noemen, daarvoor is het verschil tussen beide modellen niet groot genoeg. Maar Skoda is er wel in geslaagd om het succesrecept van de Kodiaq te behouden: een comfortabele reiswagen, een stevige gezinsvriend waar heel de familie (inclusief bagage, huisdieren, aanhangwagen met boot of caravan en als je het aan je partner verkocht krijgt is er zelfs plaats voor je minnaar/minnares) graag tien uur of meer in doorbrengt onderweg naar een zuiders hotel of een skistation in de bergen. In de RS variant zelfs in een iets stijlvoller jasje en vooral sneller wanneer je het gas opentrekt op een recht stuk … en zo jouw vakantie al iets vroeger laat beginnen.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 1830 Machelen
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine