Test Tesla Model Y: Tell me Y

De Tesla Model Y was vorig jaar de populairste EV van ons land. En reken maar dat de recente prijsdaling van het Amerikaanse merk ervoor zal zorgen dat de populariteit van deze EV nog een stukje zal stijgen. Maar wat zijn nu de overtuigende factoren van dit model? Wij mochten het een week lang uittesten.

En dat deden we met de Model Y Performance. Z’n batterij van 75 kWh netto stelt hem in staat om 514 km te rijden voor je naar de Supercharger moet, waar hij aan 250 kW kan laden, een stukje meer dan veel van zijn concurrenten. Dankzij zijn twee elektromotoren – één op elke as – krijg je dan weer 534 pk onder je rechtervoet, meer dan voldoende om je onderweg mee te amuseren.

Wie die cijfers naast elkaar legt, beseft het al snel: puur EV-matig behoort Tesla nog altijd tot de koplopers van het peloton. We noteren tijdens onze testweek een laag verbruik van zo’n 18,5 kWh/100 km en de technologie aan boord steunt je waar nodig. Via de GPS kan je bijvoorbeeld een reis naar Zuid-Frankrijk plannen, waarna de Tesla je laadstops zelf gaat inplannen aan de hand van de bezetting van de Superchargers en je verbruik. Zaken die je bij een veel duurdere Mercedes EQS bijvoorbeeld manueel moet inplannen.

Van haardvuur naar Dog Mode

Binnenin pakt Tesla dan weer uit met die typische speeltjes waar het merk zo gekend voor is. Sommigen puur ter entertainment (een haardvuur voor tijdens het laden of een heuse spelcomputer), andere met een bepaald doel (dog mode of camping mode), telkens te bedienen vanaf het grote centrale scherm.

Dat is dan ook het paradepaardje van de Model Y. Het scherm haalt de aandacht weg van de iets mindere afwerking van het interieur en is het controlepaneel voor de wagen. De lay-out met weinig knoppen voelt voor ons als een verademing, al zijn er een paar functies waarvoor we toch graag een sneltoets hadden gehad, zoals de rijmodus of het regeneratief remmen. Dat zit nu verborgen in de instellingen. Je moet bovendien ook je snelheid aflezen vanop het centraal scherm, dan klinken tellers – of nog beter een head-up display toch veiliger.

Als EV scoort de Model Y met andere woorden hoge punten. Hij is efficiënt, slim en rijdt leuk. Qua afwerking laat hij hier en daar een steekje vallen en op sommige vlakken is hij eerder apart. Maar maakt dat hem niet net leuker in een autowereld die steeds grijzer wordt? Dat lijkt alvast het oordeel van de vele EV-bestuurders te zijn die hem afgelopen jaar populairste leerling van de klas maakten.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine