VAB: diesels pas vanaf 30.000 km interessant

VabVAB komt regelmatig uit met een zogenaamde budgettest, waarbij benzinemotoren vergeleken worden met diesels. Uit de meest recente test blijkt dat de diesel alweer wat meer terrein moet prijsgeven wanneer men rekening houdt met het totale kostenplaatje.

Philip De Paepe, FLEET 89

De budgettest van VAB zoekt op basis van eigen rijtesten  en kostprijsberekeningen uit wanneer het financieel interessant wordt om voor een dieselwagen te kiezen.  Mobiliteitsclub VAB heeft deze keer van 10 modellen de benzine- en dieseluitvoering met elkaar vergeleken op basis van de kostprijs per kilometer.

Per model werd een diesel – en benzinemotor met een  gelijkwaardig vermogen vergeleken. De werkelijke kost van de wagen inclusief aankoop en onderhoud werd berekend op basis van eigen gemeten verbruikscijfers. De resultaten zijn verrassend in het voordeel van benzinewagens en verklaren volgens VAB ook de groeiende interesse voor kleinere benzinewagens.

Omslagpunt bij 30.000 km/jaar

Tot enkele jaren geleden was het een traditie dat het omslagpunt op 25.000 km lag. Met de komst van de federale ecopremie voor wagens met een lage CO2 uitstoot kwam daar verandering in. Kleine dieselwagens met een ecopremie van 15% werden plots interessanter dan een gelijkwaardige benzineversie vanaf 15.000 km.  Door het wegvallen van de premie in 2012 komt aan deze onlogische situatie (meer vervuilende wagens krijgen een  hogere premie) verandering.

Dieselwagens zijn volgens de berekeningen van VAB  in 2013 pas economisch interessant vanaf 30.000 km. per jaar. Moderne dieselwagens worden alsmaar duurder, zeker vanaf 2014 wanneer in september de nieuwe Euro 6-norm van kracht wordt.  Om aan de strengere uitstootnorm te voldoen is  nieuwe, dure technologie nodig.

Sommige geteste modellen zoals Mercedes en Mazda gebruiken al de nieuwste technologie waardoor de meerprijs tegenover de benzineversie van 2.500 tot 4.477 euro oploopt. Daarnaast is het verschil tussen diesel en benzine aan de pomp kleiner geworden. Het voordeel voor de dieselrijder bedroeg in september 2009 nog 0,31 euro per liter. Nu is het voordeel bijna gehalveerd tot 0,165 euro.

Het advies van VAB blijft specifiek: wie weinig kilometer per jaar rijdt (< 10.000 km) dient geen dieselwagen te kopen. Er is niet alleen de veel hogere slijtage maar ook de meerprijs in gebruik die oploopt tot 5 eurocent per kilometer.

 

Marktwijzingen zullen sterker doorwegen

  1. De wijzingen in autofiscaliteit spelen niet in het voordeel van dieselwagens. De afschaffing van de federale ecopremie was al nadelig voor kleine dieselwagens, die voordien tot 15% premie kregen. De nieuwe BIV taxeert op basis van de gehele uitstoot (niet enkel CO2) en speelt daardoor in het nadeel van dieselwagens.
  2. Het verschil in brandstofprijs tussen benzine en diesel is in vier jaar ongeveer gehalveerd. Hierdoor duurt het veel langer vooraleer de meerprijs van een dieselwagen wordt terugverdiend.
  3. De dieselwagens worden duurder omdat ze aan alsmaar strengere uitstootnormen moeten voldoen. De invoering van de Euro 5-norm verplichte autoconstructeurs om een dure roetfilter in te bouwen.  De Euro 6 die er aan komt, legt nog strengere eisen op waardoor de vervuilingsgraad dichter bij het niveau van een benzinewagen komt. De nodige technologie zal de prijs van de dieselwagen nogmaals verhogen.

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!