Vlaamse snellaadpalen schieten maar traag uit de grond

Wie in Vlaanderen een snellaadpunt wil installeren, oefent maar beter het nodige geduld, lezen we in De Tijd. De administratieve rompslomp en lange wachttijden voor een netaansluiting zorgen voor een realisatietermijn van anderhalf tot drie jaar.

In De Tijd wordt dan ook de alarmbel geluid. Zulke laadpalen zijn immers cruciaal voor wie met de elektrische auto langere afstanden wil afleggen en zijn dus meer dan noodzakelijk om de doorbraak van de EV te kunnen realiseren.

Michiel Langezaal, CEO van Fastned, doet zijn relaas in de krant: “vooraleer je kan beginnen met de bouw van een station, wat maar enkele weken duurt, ben je snel twee jaar kwijt aan administratie. Het duurt vaak een jaar voor je een contract kan tekenen als je een locatie hebt gevonden.”

Netaansluiting

Daarna is het lang wachten op de netaansluiting. Die moet gemaakt worden door Fluvius (de Vlaamse netbeheerder, red.) en dat duurt soms zes maanden over. “In 2014 had ik mijn eerste gesprek in België. Pas eind dit jaar of begin 2020 hopen we te starten met de bouw van ons eerste station”, illustreert Langezaal de ernst van de zaak.

De gevolgen van deze lijdensweg zijn duidelijk: Vlaanderen telt op dit moment 38 locaties met snelladers, vooral langs de snelwegen. Nederland heeft al op meer dan 200 plaatsen snelladers staan.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine