Volkswagen ID.7: elektrische kilometervreter pakt uit met opvallende interieurfuncties

Met een première die op drie continenten tegelijk liep (Europa, Noord-Amerika en Azië), kan je de nieuwe Volkswagen ID.7 gerust een mondiaal product noemen. En met een autonomie van zo’n 700 km heeft hij ook de autonomie om een rol op het wereldtoneel te spelen. Want dit model wil meer zijn dan enkel een “elektrische Passat”.

Eind dit jaar zal je de eerste Volkswagen ID.7’s in berlinevorm zien rondrijden, de shooting brake variant is een jaar later gepland. Maar als je ze ziet, is het zeker dat ze een lange afstand kunnen afleggen. De variant emt 85 kWh nettocapaciteit in de accu raakt zo’n 700 km ver, daarmee kietel je aan de tenen van de beste Mercedes EQS, toch één van de referenties qua rijbereik. De ID.7 met kleinere batterij (77 kWh netto), zet een nog altijd puike 615 km neer. Raakt de batterij uiteindelijk toch op, dan kan je snelladen aan een vermogen tot 200 kW.

Dat grote rijbereik heeft de ID.7 te danken aan zijn aerodynamische vorm met een Cx van 0,23. Ook vooruitgang op het vlak van batterijtechnologie en een efficiëntere elektromotor dragen bij aan de grote autonomie van deze bijna 5 meter lange elektrische berline.

Gerecycleerd interieur

Binnenin valt vooral een kwaliteitsvol interieur op, met knappe materialen en veel minder hardere plastics dan in bijvoorbeeld de ID.3. AL het materiaal in de cabine is trouwens of vegan of gerecycleerd, waarmee deze EV zijn impact op het milieu wil beperken.

Blikvanger is dan weer het grote scherm van 15 inch om het infotainment aan te sturen. Volkswagen beweert dat het ergonomischer is dan wat we in de andere ID’s gewend zijn, maar houdt wel vast aan de streelstrookjes onder het schermpje. Dat terwijl bijvoorbeel de ID.2 All Concept teruggreep naar fysieke knoppen.

Hoe dan ook, naar dat grote scherm ga je weinig moeten kijken dankzij de slimme Head Up Display. De ID.7 is de eerste Volkswagen die standaard is uitgerust met een head-updisplay met augmented reality. Daarmee biedt hij ook een volledig nieuwe cockpitlay-out, omdat de klassieke wijzerplaten overbodig geworden zijn. In de ID.7 maakt Volkswagen in de plaats daarvan gebruik van de combinatie van een klein instrumentenbord (ID. Display) en het head-updisplay. Het ID. Display geeft de gebruikelijke informatie weer, zoals snelheid en wettelijk voorgeschreven gegevens voor de bestuurder. Andere belangrijke rij-informatie wordt in virtuele vorm via het head-updisplay in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd. Voor het eerst kan deze weergave via het multifunctiestuurwiel worden geregeld. Zo is de bestuurder altijd geïnformeerd zonder dat hij zijn blik van de weg hoeft te wenden: een duidelijk voordeel op het gebied van comfort.

Voorts valt vooral de ruimte aan boord op. EV’s hebben het grote voordeel dat de architectuur toelaat de wielen echt naar de hoeken te schuiven. Daardoor kon ondergetekende, 1m96, moeiteloos achter zichzelf plaatsnemen, terwijl de koffer met 500 liter ook niet klein te noemen valt. Plaats te over, met andere woorden.

Slimme airco en “dimmend” panoramadak

Volkswagen richt zich trouwens steeds meer op het premiumsegment en pakt uit met twee interessante features:

In de Phaeton destijds presenteerde Volkswagen een nieuwigheid: een vrijwel tochtvrije ventilatie van het interieur, met luchtroosters die automatisch open en dicht gingen. De ID.7 is nu uitgerust met een nieuw klimaatregelingssysteem met actieve ventilatieregeling: ‘slimme’ luchtroosters, Smart Air Vents genoemd, uitgerust met elektronisch gestuurde verticale en horizontale motoren, openen en sluiten automatisch en verdelen de lucht snel en met een grote reikwijdte in het interieur dankzij een schommelfunctie. Het ultieme raffinement, noemt VW het: zodra de bestuurder de ID.7 nadert met de autosleutel, begint het systeem het interieur te koelen in de zomer en te verwarmen in de winter (op voorwaarde dat de functie geactiveerd is). In het interieur kunnen de luchtstromen apart worden ingesteld via het centrale scherm van het infotainmentsysteem. Tal van klimaatregelingsfuncties kunnen ook door middel van de intuïtieve spraakbesturing worden gelanceerd: als de bestuurder ‘Hallo Volkswagen, ik heb koude handen’ zegt, reageert de ID.7 door de stuurverwarming te activeren en daarnaast ook een warmeluchtstroom naar zijn handen te leiden.

De ID.7 zal optioneel uitgerust kunnen worden met het nieuwe slimme glazen panoramadak. Grote nieuwigheid: dankzij een in het glas geïntegreerde PDLC-laag (polymer dispersed liquid chrystal) kan het transparante dak in een oogwenk ondoorzichtig worden gemaakt, en daarna weer kristalhelder. De verandering van toestand wordt geactiveerd door middel van een aanraaktoets in de dakconsole of via de spraakassistent. In de ondoorzichtige toestand staat de elektronische PDLC-laag niet onder spanning en zijn de kristallen in de laag zodanig gerangschikt dat het glas verduisterd wordt. Zodra de laag onder elektrische spanning wordt gezet, herschikken de kristallen zich zodat er weer licht doorheen kan. Naast deze omschakelbare verblindingsbescherming reflecteren coatings in het glas de hoogenergetische infraroodstralen van het zonlicht die het interieur op zonnige dagen zouden opwarmen. Bovendien kaatsen coatings in het glas de warmtestraling terug naar het interieur om het comfort van de inzittenden in de winter te verhogen.

De eerste Volkswagen ID.7’s zullen eind dit jaar bij de concessies staan. Prijzen zijn nog niet bekend.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine