Volkswagen ID.7: groot fleetpotentieel

Het is ondertussen geen geheim meer dat alle Europese constructeurs – en VW is daar geen uitzondering op – moeite hebben om de particuliere klant te overtuigen van het elektrische verhaal. Gelukkig is er in België ook nog de fleetmarkt. Bij VW hebben ze ondertussen al een goed gestoffeerd gamma EV’s. Daar komt nu de ID.7 bij, die zeker troeven heeft om fleetklanten te verleiden. Ik reed een preproductiemodel van de ID.7 in het kader van de E-Rally van Monte-Carlo, waar het model trouwens ook aan deelnam in camouflage-outfit.

De bijna vijf meter lange elektrische berline heeft ook een flinke wielbasis van 2,96 meter, wat de ontwerpers heel wat vrijheid gaf om de royale binnenafmetingen optimaal te benutten. De beenruimte achteraan is indrukwekkend, waardoor je eerder een limousine- dan een berlinegevoel hebt in deze ID.7. Een ruimtelijk gevoel dat nog meer in de verf wordt gezet door het (optionele) panoramische Smart Glass dak. Waarom smart? Het past zich aan in functie van de lichtintensiteit, waardoor de ID.7 op hete zomerdagen niet in een rijdende bakoven verandert.

Augmented reality

Over smart gesproken, de ID.7 pakt uit met heel wat snufjes. Het meest opvallende is het head-up display met augmented reality. Deze innovatieve technologie maakt het mogelijk om een digitaal beeld over de werkelijkheid heen te leggen. In het geval van de nieuwe Volkswagen ID.7 betekent dit dat de voorruit dankzij een speciaal aangebrachte laag kan functioneren als een soort projectiescherm. Het AR head-up display kan vervolgens belangrijke informatie in het blikveld van de bestuurder tonen, dynamisch aangepast aan de werkelijke wegsituatie op dat moment. Denk bijvoorbeeld aan routebegeleiding of het geven van verkeerswaarschuwingen. Door de benodigde informatie in het gezichtsveld van de bestuurder te projecteren, hoeft die zijn of haar ogen niet van de weg te halen. Tijdens de testrit voelde dit alvast zeer intuïtief en natuurlijk aan.

Voor de rest houdt VW de cockpit van de ID.7 heel minimalistisch met een strakke futuristische look. Het dashboard is strak en slank ontworpen, met geïntegreerde ventilatieopeningen die automatisch openen, sluiten en kantelen om de lucht gelijkmatig te verdelen. De digitale bedieningselementen voor de klimaatregeling zijn permanent onderaan weergegeven, terwijl een ‘Top Bar’ bovenaan snelkoppelingen naar essentiële functies bevat. Andere “perks”: geïntegreerde massagefunctie en een indrukwekkend Harmon Kardon audio-installatie met 14 speakers. Overall is de look and feel van de ID.7 premium. Een zeer aangename reisberline die zich ook ambitieus toont over de lange afstand. …

Tot 700 km autonomie

Die ambitie op het vlak van autonomie komt in de eerste plaats van de batterijen. De eerste versie die op de markt komt, wordt via de achterwielen aangedreven door een elektrische motor van 286 pk. Je kan kiezen tussen een batterij met een nettocapaciteit van 77 kWh of 85 kWh, wat respectievelijk een rijbereik oplevert van 598 tot 618 km voor de instapversie tot meer dan 700 km voor de versie met de grootste batterij (WLTP-cijfers). Omdat we de ID.7 maar kort testten op een bergachtig parcours, konden we die cijfers nog niet verifiëren. Dus nog even wachten tot we een complete weektest kunnen doen. Overigens helpt ook de stroomlijn van de ID.7 voor het verbruik. Een Cx waarde van 0,23 voor een auto van deze afmetingen is indrukwekkend. Wat laden betreft, is de ID.7 ook bij de les met een snellaadcapaciteit van respectievelijk 170 en 200 kW.

Comfortabel en intuïtief

Zoals daarnet reeds vermeld, onze testrit met de ID.7 was aan de korte kant op een atypisch terrein. Niettemin lang genoeg om toch al de grootste troeven te noteren. De ID.7 rijdt soepel en comfortabel en de Augmented Reality is absoluut een meerwaarde voor de chauffeur. Het is een grote wagen maar door zijn wendbaarheid valt dit totaal niet op. 286 pk is tegenwoordig al aan de lage kant voor een EV, maar eigenlijk ruim voldoende voor vlotte acceleraties. In combinatie met de snedige wegligging biedt de ID.7 een leuke rijervaring.

Conclusie

De andere ID-modellen van VW kregen bij de lancering wel wat kritiek te verwerken, met name wat het afwerkingsniveau betreft. Met de ID.7 legt VW de lat duidelijk hoger. Dit is een premiumproduct met een hoog afwerkingsniveau. De ID.7 rijdt soepel, heeft nuttige technologie aan boord en zou ook qua autonomie bij de betere leerlingen uit de klas moeten horen. Wat dit laatste betreft, spreken we nog even met twee woorden tot we de ID.7 wat langer aan de tand kunnen voelen. Tellen we al de kwaliteiten van de ID.7 op, dan staat er een volwassen EV die zeker een flink fleetpotentieel heeft.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine