Voordeel alle aard: uitstel van executie?

ATN 2021

De federale regering heeft dan wel te elfder ure een oplossing uit zijn hoge hoed getoverd rond het dossier VAA voor fossiele wagens, het lijkt er sterk op dat er volgend jaar toch een sterke stijging zit aan te komen. Daar zijn de experts van EY en Arval het alvast over eens …

Met de naderende verkiezingen in het vooruitzicht, heeft de Minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V), actie ondernomen om de impact van de stijging van het Voordeel van Alle Aard (VAA) op het salaris van werknemers in 2024 te beperken. Door een herziening van de berekeningsmethode voor de referentiecoëfficiënt, die jaarlijks het gemiddelde emissieniveau van nieuw geregistreerde auto’s weergeeft, slaagde hij erin om de verwachte stijging van het VAA voor 2024 te beperken tot tussen de +5% en +10%, terwijl oorspronkelijk een stijging van +20% was voorzien.

2025: zelfde vraagstuk, geen verkiezingen

Van politici weten we dat ze out of the box denken wanneer ze hun electoraat niet voor het hoofd willen stoten. In dat opzicht heeft Van Peteghem de meubelen gered voor zijn eigen imago en dat van de regering. Maar door de snelle vergroening (lees: elektrificatie) van het bedrijfswagenpark, zal dit dossier volgens specialisten als een boemerang terugkeren … zij het dan dat het op tafel zal liggen van een volgende federale regering.

Na 2024 wordt immers een aanzienlijke toename van het VAA voor fossiele auto’s voorspeld door consultants van EY en leasemaatschappij Arval, zo blijkt uit een rondvraag van zakenkrant De Tijd. Ze wijzen op een mogelijke stijging van wel +40% in bepaalde gevallen. De referentiecoëfficiënt, die nu ook WLTP-gecertificeerde voertuigen omvat en niet langer alleen NEDC-gecertificeerde voertuigen, zal naar verwachting de kosten verder verhogen voor fossiele auto’s in 2025. De versnelling in de vergroening van het wagenpark dit jaar (steeds meer elektrische auto’s) zal waarschijnlijk de referentiecoëfficiënt doen dalen van -30% tot -40%, wat een nieuwe (en stevige) stijging van het VAA betekent voor fossiele voertuigen.

Zo wordt bijvoorbeeld geschat dat het VAA voor een benzine-BMW X1 met minstens 650 euro per jaar zal stijgen, terwijl voor een diesel-BMW X3 een stijging van meer dan 700 euro per jaar wordt verwacht.

De remedie: sneller elektrificeren

De enige manier om aan deze verhoogde VAA te ontsnappen is duidelijk: je vloot zo snel mogelijk elektrificeren. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan wanneer het gaat om lopende leasecontracten van fossiele voertuigen. Wie vastzit in dergelijk contract zal door de zure appel heen moeten bijten tot de overstap gemaakt kan worden naar een EV. Vandaag nog fossiele voertuigen bestellen, is vanzelfsprekend geen goed idee. De fiscale afstraffing voor de bestuurder zal alleen maar groter worden de komende jaren. Wat uiteindelijk ook de bedoeling is van Van Peteghem. De fiscale roadmap richting full electric vloten is een mooie realisatie van de CD&V-minister. Alleen jammer dat hij zich heeft vastgereden in een voorspelbaar scenario: versnelde elektrificatie ging altijd een negatief impact hebben op het VAA van fossiele voertuigen. Dat is geen rocket science en iets meer proactief denkwerk had deze hele saga kunnen vermijden.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine