Woon-werk: de 5 trends van de federale diagnostiek

De auto blijft nummer één voor de woon-werk verplaatsingen van de Belg, maar zijn gebruik vermindert wel terwijl de andere vervoersmodi aan populariteit winnen. Dat blijkt uit de jongste diagnostiek van de FOD Mobiliteit en Vervoer over de woon-werk verplaatsingen bij bedrijven met meer dan 100 werknemers.

De gegevens voor deze enquête werden verzameld tussen 1 juli 2017 en 31 januari 2018 bij 1,5 miljoen werknemers

Dit zijn de grote trends:

1. Auto op nummer 1, maar …

65% van de werknemers blijven hun auto gebruiken om naar het werk te rijden. In vergelijking met 2005 is dat wel een daling van 2,7%. De sterkste daling zien we in Brussel.

2. Het gebruik van de fiets neemt toe

In Brussel kiest 4,4% van de werknemers voor de fiets (+259% in vergelijking met 2005). In Vlaanderen neemt fietst 17% naar het werk en in Wallonië 1,6%.

3. De keuze van het vervoermiddel per gewest

De modale spreiding verschilt sterk naargelang het gewest van de werkplek.

  • In Brussel wordt het openbaar vervoer veel meer gebruikt
    • 34% neemt de trein (gemiddeld 10,6 % in België) – of bijna evenveel als de auto
    • 19,1% neemt de metro-tram-bus.
  • In Vlaanderen neemt 17 % van de werknemers de fiets.
    • Na de auto is de fiets daarmee het meest gebruikte vervoermiddel op weg van en naar het werk
    • In Vlaanderen gaan vijf keer meer mensen met de fiets werken dan met de bus of de tram
    • Zelfs in de grote Vlaamse steden zijn er drie keer meer fietsers dan tram- of busgebruikers.
  • In Wallonië,
    • wordt er nog weinig gefietst (1,6 %), hoewel het aantal fietsende pendelaars in de grote steden stilaan stijgt
    • ligt het aantal carpoolers (3,1 %) iets hoger dan in Vlaanderen (2,6%).
    • blijft de auto hoe dan ook de norm (83,3 %).
    • is het openbaarvervoeraandeel min of meer vergelijkbaar met dat in Vlaanderen (8,1 %).

4. Kloof tussen mannen en vrouwen wordt kleiner

Zowel vrouwen als mannen gebruiken overwegend de auto op weg van en naar het werk. In het gebruik van alternatieve vervoermiddelen zien we een duidelijk verschil.

Op nationaal niveau doen mannen bijvoorbeeld vaker aan carpoolen. Ze rijden ook vaker met de motor, terwijl vrouwen meer hun toevlucht nemen tot het openbaar vervoer of te voet gaan.

We zien ook dat in Vlaanderen zowel vrouwen als mannen vaak de fiets nemen (17,6 % vrouwen en 17,3 % mannen). Dat is niet het geval in Brussel (respectievelijk 2,1 % en 3,2 %), noch in Wallonië (respectievelijk 0,8 % en 1,8 %), waar mannen in verhouding duidelijk méér fietsen.

5. Telewerken in de lift

Het aantal telewerkers steeg sinds 2014 met 39 %. Die toename is hoofdzakelijk het gevolg van het stijgend aantal werknemers dat effectief telewerk verricht, minder van een evolutie in het aantal werkgevers die de mogelijkheid van thuiswerk aanbieden.

20 % van de werkgevers maakt thuiswerk mogelijk, goed voor 37 % van de werknemers die in de federale diagnostiek woon-werkverkeer werden opgenomen.

In Brussel stijgt dat aandeel naar 41 % van de werkgevers (70 % van de werknemers).

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine