Wie onze website al enige tijd volgt, weet dat wij omtrent deze periode een artikel publiceren met alle fiscale wijzigingen voor het nieuwe jaar. In 2024 is dat echter nog niet gelukt omdat de referentie-uitstoot van het VAA op de maag van de regering ligt. Deze zou immers voor een explosie van het VAA van werknemers met een brandstofwagen kunnen zorgen.
De referentie-uitstoot van het Voordeel Alle Aard (VAA) wordt immers berekend op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark. En aangezien er steeds meer elektrische wagens zijn, daalt de referentie-uitstoot met rasse schreden. Vorig jaar verminderde deze waarde bijvoorbeeld al van 91 gram naar 82 gram voor benzinewagens en van 75 gram naar 67 gram voor diesels.
Dit jaar zouden die waarden nog verder dalen, met grote gevolgen voor het VAA van heel wat bestuurders. Sommige media maakten gewag van een stijging van zowat 20% van het VAA voor werknemers die nog met een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor rijden. Dit is echter tegen de ambitie van de regering, die juist wil voorkomen dat werken duurder wordt.
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) heeft dan ook een voorstel klaar dat de pijn zou moeten verzachten. Dat voorstel werd deze morgen aan de coalitiepartners van de federale regering bezorgd, maar onze collega’s van De Tijd konden het al inkijken.
Van NEDC naar WLTP
Concreet stelt Van Peteghem voor de jaarlijkse CO2-coëfficiënt niet langer alleen te berekenen op basis van de voormalige Europese uitstootnorm NEDC, maar ook de gemiddelde WLTP-uitstoot in rekening te nemen. Aangezien deze modernere norm strenger is dan de verouderde NEDC-norm, ligt de CO2-uitstoot ook hoger. En daarmee zou het gat voor een stuk dichtgereden worden.
Concreet krijgen elektrische wagens in de formule altijd – en vanzelfsprekend – een uitstoot van nul gram, oudere wagens waarvan enkel de NEDC-waarde bekend is, nemen deze waarde mee, en nieuwe wagens worden in de formule opgenomen volgens hun WLTP-uitstoot.
De referentie-uitstoot voor benzinewagens zou dan dalen naar 77 gram per kilometer in plaats van 51 gram, aldus De Tijd. Voor diesels wordt de referentie-uitstoot 63 gram per kilometer in plaats van 42. Dat zou alvast een flinke besparing voor het VAA van heel wat bedrijfswagenbestuurders betekenen… al moeten de regeringspartijen nog wel een akkoord vinden. Liefst snel, want heel wat sociale secretariaten zitten met de handen in het haar, daar zij eind deze maand het loon van de werknemers moeten verwerken… inclusief VAA.
#Fleet Management