Zomeruur: vergeet niet uw banden te wisselen… Dit is waarom!

Het is tijd om na te denken over de wissel van winter-naar zomerbanden. De verandering van winter- naar zomeruur is daarbij een goed geheugensteuntje. TRAXIO, en zijn bandenfederatie Federtyre & zijn commissie Pneuband, doen alvast een oproep aan automobilisten om een afspraak te plannen.

Bij stijgende temperaturen slijten winterbanden niet alleen sneller, maar nemen ook hun prestaties af. Dat is al zo bij temperaturen boven 7°C. De remafstand neemt toe en de wegligging verslechtert, dus het is sterk aan te raden – zowel uit economisch als uit veiligheidsoogpunt – om bij stijgende temperaturen zo snel mogelijk de winterbanden om te wisselen voor de zomerbanden.

“Rijden met winterbanden in de zomer is legaal, maar heeft een negatief effect op het rijgedrag van de auto en de verkeersveiligheid”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Boven de 7°C – en nog meer bij warm weer – zijn de prestaties van winterbanden slechter dan die van zomerbanden. Niet alleen is de remweg langer, maar ook de wegligging is slechter dan met zomerbanden. Daarom is het belangrijk om niet te lang te wachten met het verwisselen van winterbanden voor zomerbanden.

Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen boven 7°C, vooral bij warm weer:

  1. In de zomer is de remweg van winterbanden groter dan die van zomerbanden;
  2. In de zomer is het rijgedrag van winterbanden minder goed dan dat van zomerbanden;
  3. in de zomer slijten winterbanden sneller;
  4. Het brandstofverbruik van een auto op winterbanden is hoger dan dat van één op zomerbanden.

Aanzienlijke toename van de remweg bij hogere temperaturen

Winterbanden slijten sneller door de zachtere loopvlaksamenstelling en het winterprofiel.

Belangrijker is dat uit een ADAC-test (2021) onder meer blijkt dat de remweg toeneemt:

  • op een droge ondergrond (wegdektemperatuur 30-36 °C) :

80 km/u >> 0 km/u: +5 meter ten opzichte van een zomerband, restsnelheid 32 km/u

  • op natte ondergrond (wegdektemperatuur 16°C):

80 km/u >> 0 km/u: +3,4 meter ten opzichte van een zomerband, restsnelheid 27 km/u

Ten slotte verslechteren bij hoge temperaturen het weggedrag en de stabiliteit van winterbanden, vooral wanneer de auto zwaar geladen is.

Conclusie: plan onmiddellijk een afspraak om uw winterbanden te wisselen

Rijden op winterbanden in de zomer is legaal, maar heeft een negatief effect op het weggedrag en de verkeersveiligheid van de auto. Omdat mensen zich meestal niet bewust zijn van dit probleem, moet u uw rijgedrag echt aanpassen en vooral: zo snel mogelijk zomerbanden (laten) monteren!

Controleer de profieldiepte en de algemene staat van de banden

De bandenwissel is ook het juiste moment voor de bandenspecialist om de profieldiepte te meten en de toestand en spanning van de banden te controleren. Deze controles zijn niet alleen belangrijk voor de levensduur van de banden, maar ook voor het brandstofverbruik van het voertuig. Maar bovenal: versleten of beschadigde banden en een verkeerde bandenspanning kunnen leiden tot verkeersongelukken.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine