Actieradius Chevrolet Spark EV geraamd op 132 kilometer

chevrolet-sparkDe volledig nieuwe Spark EV heeft een rijbereik van 132 kilometer met een volgeladen accu en een equivalent van 119 MPGe* (1,97 liter per 100 km) voor het brandstofverbruik.

Ten opzichte van een vergelijkbare nieuwe auto met brandstofmotor bespaart de Spark EV de eigenaar in de USA zo’n $9.000 (€6.897) aan brandstofkosten in vijf jaar. In de Verenigde Staten verschijnt de Spark EV deze zomer in Californië en Oregon op de markt. Hij zal in 2014 in een aantal geselecteerde landen in Europa leverbaar worden.

We zijn erop gebrand een EV in de markt te zetten die niet alleen zuinig en efficiënt is, maar ook leuk is om te rijden dankzij het koppel van 542 Nm van de elektromotor,” zegt Pam Fletcher, GM executive chief engineer voor elektrische voertuigen.

Het 21 kWh lithium-ion batterijpakket van de Spark EV zal een voortzetting zijn van Chevrolet’s traditie om ongekende garanties te verlenen. De fabrieksgarantie bedraagt acht jaar of 160.000 kilometer, wat het eerst komt.

De Spark EV zal de eerste elektrische auto op de markt zijn die beschikt over de recent SAE goedgekeurde combo-oplader voor gelijkstroon snelladen. Hierdoor zal het mogelijk zijn de Spark in slechts 20 minuten weer op te laden tot zo’n 80% van zijn laadcapaciteit, en dat indien gewenst meerdere malen per dag. Wisselstroomladen neemt via een normaal 230V stopcontact zo’n 6 tot 8 uur in beslag. Er wordt een oplaadsnoer meegeleverd.

De Chevrolet Spark EV is een fantastische stadsauto die technologie, functionaliteit en vormgeving combineert in een onverwacht pakket,” zegt Cristi Landy, directeur Chevrolet Marketing van kleine, elektrische auto’s. “We bouwen verder op het succes van de Volt en de Spark op LPG en leveren een betaalbare, leuke en zuinige kleine auto die veel rijplezier biedt.

De Chevrolet Spark EV accelereert in minder dan 8,5 seconden naar 100 km/u dankzij de permanent magnetische elektromotor, die ruim 130 pk levert. De door GM ontworpen, oliegekoelde permanent magnetische motor, is het hart van het aandrijfsysteem van de Spark EV. Proefmodellen van de Spark EV hebben in totaal bijna 1 miljoen testkilometers afgelegd waardoor Spark EV-ingenieurs in staat waren de prestaties van de elektromotor te optimaliseren door gebruik te maken van statorspoelen van plat – in plaats van ronde -koperdraad, en een unieke rotorconfiguratie.

De motor en de aandrijfeenheid worden geproduceerd in GM’s fabriek in Baltimore. Vorige week werd de eerste Spark EV elektromotor geproduceerd, de eerste keer dat een belangrijke Amerikaanse autofabrikant een complete elektromotor en aandrijfeenheid heeft ontworpen en gebouwd, voor een moderne elektrische auto in de Verenigde Staten.

* Omdat elektrische auto’s als de Spark EV geen fossiele brandstof verbruiken heeft het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) een equivalent bedacht om een waarde te berekenen die vergeleken kan worden met de brandstofconsumptie van een auto met traditionele verbrandingsmotor. Deze berekening, met de aanduiding MPGe (mijl per gallon brandstof), stelt consumenten in staat te zien hoe hun energie-efficientie zich verhoudt tot andere EV’s en traditionele auto’s. 1 gallon benzine is het equivalent van 33,7 kWh.