Bizbike: full-service fietspartner

Bizbike is een Belgisch fietsbedrijf dat sinds 2014 bedrijfsfietsen ontwerpt en assembleert in Wielsbeke. Maar ze kijken verder dan hun “guidon” lang is want ze bieden ook totaaloplossingen rond fietsen, marketing en onderhoud. Een originele speler in een snel groeiende markt …

In tegenstelling tot wat de naam misschien laat vermoeden, is Bizbike niet bezig met leasing van fietsen. Ze ontwerpen en assembleren fietsen maar bieden daarnaast ook heel wat meerwaarde. “Zo zetten wij partnerships op met bedrijven die de fietsen dan verkopen”, steekt Marketing & Sales verantwoordelijke Lander Tibergyn van wal. “Er wordt voor die klant een eigen merk van fiets opgezet en wij helpen dan met de bouw en personaliseren ook de fietsen. We nemen ook het administratieve een salesgedeelte voor onze rekening. Wij gaan dus met onze teams op testdagen verkopen voor hen. Eigenlijk is het een combinatie van B2B en B2C want de fietsen worden via die partnerships uiteindelijk verkocht aan particulieren, bijvoorbeeld via webshops.”

De werkgever als facilitator

Bizbike levert ook fietsen aan bedrijven of aan werknemers van bedrijven. Dat hangt af het mobiliteitsbeleid dat het bedrijf voor zichzelf heeft uitgetekend.

Lander Tibergyn “Wij stappen niet met standaardformules naar de klant. We luisteren naar wat hij wil, welk budget hij heeft en wat de uiteindelijk doelstelling is van de fietsen in het bedrijf. Soms gaat het om een vloot fietsen die ter beschikking wordt gesteld van de werknemers. Maar het is net zo goed mogelijk dat de werkgever als facilitator fungeert om zijn werknemers een fiets aan gunstige voorwaarden te laten kopen. Dat is een win-win voor beide partijen want de werkgever doet iets aan de mobiliteit en het is nog goed voor de gezondheid van zijn mensen ook. Bovendien verdient die werknemer zijn fiets terug dankzij de fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.”

Een service-totaalconcept

Wat Bizbike een neuslengte voorsprong geeft in deze snel groeiende markt is het serviceniveau. En dat begint met een professionele dienst naverkoop. Bizbike biedt een onderhoudsservice aan waarbij de klant zich niet hoeft te verplaatsen. Een mobiele dienst van techniekers komt aan huis voor onderhoud en reparaties op afspraak. Bij dringende pech worden de klanten binnen de 40 minuten geholpen door een technieker die ter plaatse komt. Tijdens de kantooruren staat ook een helpdesk ter beschikking die de klanten helpt met vragen en problemen.

Daarnaast beschikt Bizbike ook over een flexibel online managementsysteem om de fietsvloot te beheren. Met dit systeem kan de klant herstellingen doorgeven en inplannen (bij niet dringende hestellingen), kan een logboek bijgehouden worden over de fietsen en kan men controleren of de gevraagde service ook daadwerkelijk geleverd wordt.

Hoewel Bizbike geen operationele leasing aanbiedt, is het serviceniveau wel op dat niveau en dat is iets waar bedrijven naar op zoek zijn: de fiets die zich naadloos laat inpassen in een mobiliteitsbeleid … en dat zonder administratieve romplsomp.