De populariteitsbarometer van de nieuwe wagens in het eerste trimester

logo-febiacIn het eerste trimester van 2015 werden in België 147.073 nieuwe wagens ingeschreven. Dit resultaat is perfect vergelijkbaar met de cijfers die in 2014 over dezelfde periode genoteerd werden. Het segment van de berlines blijft het segment met de meeste ingeschreven voertuigen, maar toch zien we een lichte achteruitgang die voornamelijk het SUV-segment ten goede komt. Een beknopt overzicht van de verschillende resultaten …

Vooraleer we ons wagen aan een grondige analyse van de verschillende segmenten waaruit de Belgische automobielmarkt bestaat, moeten we eigenlijk even stilstaan bij de evolutie van de inschrijvingen per brandstoftype. We stellen vast dat de benzinemotoren in de loop van het eerste trimester 2015 terrein blijven winnen, ten koste van de dieselmotoren.

Zo werd van 1 tot 31 maart 2015, 39,3% van de wagens die in België ingeschreven werden aangedreven door een benzinemotor, tegenover 58,3% dieselmotoren. Over het hele boekjaar 2014 zag die verdeling er als volgt uit: 35,9% benzinemotoren en 62% diesels.

De stijging van het aantal inschrijvingen van benzinewagens, die in België begon in 2012, zet zich dit jaar dus wel degelijk door. Ter herinnering: in 2011 had nog 75,3% van de nieuwe wagens die in België ingeschreven werden een dieselmotor. Het recordjaar op dit vlak was 2008, met 78,9% diesels tegenover 20,7% benzinemotoren.

Als we de verschillende segmenten van de markt onderzoeken, valt het op dat de meerderheid van de berlines, coupés en cabrio’s momenteel in de benzine-uitvoering ingeschreven worden.

Algemeen: 147.073 voertuigen (-0,98%)

Bij het afsluiten van het eerste trimester 2015 behield de Renault Mégane zijn koppositie, een bekroning die hij reeds in 2014 gekregen had als wagen met de meeste inschrijvingen. De Volkswagen Golf, die in de voorbije maand december als tweede afklokte, behoudt eveneens zijn positie en de Citroën C4 klimt voor het eerst mee op het podium. Op de vierde plaats vinden we de Renault Clio en de top 5 wordt vervolledigd door de Opel Corsa.

Berlines: 62.815 voertuigen (-1,29%)

Tussen 1 januari en 31 maart 2015 werden 62.815 berlines ingeschreven. Met 42,7% van de markt blijft dit segment het populairste, hoewel het 1,29% van zijn volume verliest in vergelijking met dezelfde periode in 2014. De Volkswagen had dat jaar op de eerste plaats afgesloten maar is nu naar de derde plaats gezakt. De Opel Corsa palmt in deze categorie de leidersplaats over het volledige

eerste trimester in. De Audi A3 verovert het tweede podiumplaatsje en de top 5 wordt verder aangevuld door de Peugeot 208 (vierde plaats) en de Volkswagen Polo (vijfde plaats).

SUV’s: 30.852 voertuigen (+2,93%)

Het SUV-segment is het op één na populairste segment in België, met 30.852 modellen die werden ingeschreven in de loop van het eerste trimester 2015. Dit segment is bovendien de jongste maanden nog aangegroeid en vertegenwoordigt momenteel 21% van de markt, tegenover 18% 12 maanden gelden. De populairste SUV in België is op dit moment de Peugeot 2008. Hij gaat de Hyundai IX35 vooraf, die op 31 december van vorig jaar nog aan de leiding stond, en de Nissan Qashqai. De Renault Captur en de Opel Mokka volgen op de vierde en de vijfde plaats.

Breaks: 27.849 voertuigen (-1,79%)

Geen verandering aan de top in het derde belangrijkste segment van de Belgische automobielmarkt. De Skoda Octavia, die dit klassement op 31 december 2014 als leider afsloot, gaat op zijn elan door en gaat nu ook de C-Klasse van Mercedes-Benz en de Volkswagen Passat vooraf. De Volkswagen Golf en de Citroën Berlingo vervolledigen de top 5.

Monovolumes: 20.844 voertuigen (-0,18%)

De Renault Mégane en de Citroën C4 behouden hun koppositie in de categorie die bestemd is voor de monovolumes, maar de aanwezigheid van de Renault Twingo op de derde plaats daarentegen roept wel wat vragen op. Die mooie plaats is te verklaren door het feit dat het nieuwe Twingo-model hoger is, waardoor hij in dit segment terechtkomt. De BMW 2-reeks en de Ford C-Max volgen de kleine Fransman op de voet.

Cabrio’s: 3.196 voertuigen (+0,23%)

Terwijl de Fiat 500 comfortabel geïnstalleerd blijft aan de kop van het klassement van de cabriolets heeft de BMW 4-reeks zich op de tweede plaats van deze ranking geparkeerd, vóór de Audi A3. De Opel Cascada en de Mini maken de top 5 van dit segment rond.

Coupés: 1.518 voertuigen (+0,1%)

Ongewijzigde hiërarchie in het segment van de coupés. De leiders aan het eind van het boekjaar 2014 behouden hun positie aan het eind van het eerste trimester 2015, meer bepaald: de BMW 4-reeks aan de leiding vóór de Renault Mégane en de BMW 2-reeks. De Audi TT staat vierde geklasseerd en de Smart For-Two glijdt van de vierde naar de vijfde plaats.