Groen licht voor mobiliteitsproject Arval

VeloIn het kader van het Pendelfonds van het Vlaams Gewest diende Arval enige tijd geleden een uitgebreid projectvoorstel in rond haar mobiliteitsplan. Zopas bevestigde het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, de goedkeuring van dat project. In totaal werden 32 projecten van diverse bedrijven en instellingen weerhouden voor subsidiëring. Arval is blij om met het haar toegekende budget het mobiliteitsplan voor haar medewerkers verder te kunnen realiseren.

Nog al te vaak maken werknemers gebruik van de auto voor verplaatsingen van en naar het werk. Opmerkelijk is daarbij dat in 53% van de gevallen de afstand onder de 5 km blijft. Sterker nog, 16,5% van de afstanden is korter dan 1 km!

Het Pendelplan van minister Crevits bundelt maatregelen die het duurzaam pendelverkeer moeten verbeteren. Zo wordt vooropgesteld dat het aandeel van de auto in het woon-werkverkeer tegen 2020 naar 60% moet dalen, in vergelijking met de 70% van nu. Om deze en nog andere doelstellingen voor duurzame mobiliteit te bereiken, werd het Pendelfonds in het leven geroepen.

Roberto Fonseca, algemeen directeur Arval België: “We zijn uiteraard bijzonder tevreden met deze erkenning. Het is niet omdat we onze bedrijfsactiviteiten ontplooien binnen de automotive sector, dat we geen oog zouden hebben voor duurzame mobiliteit. Integendeel, omdat we als leasemaatschappij dagelijks geconfronteerd worden met de problematiek, zijn we extra gemotiveerd er ook werkelijk iets aan te doen.”

Haalbare kaart

Inderdaad, Arval geeft haar klanten advies over hun wagenpark en onderzoekt ook andere vormen van verplaatsing voor hen. Daar blijft het echter niet bij. In 2012 ging Arval immers van start met het analyseren van het woon-werkverkeer van de eigen medewerkers. In samenwerking met Traject, specialist in Mobility Management, werd een mobiscan uitgevoerd. 93% van de werknemers nam bovendien deel aan deze mobiliteitsenquête.

Belangrijke vaststellingen die daaruit naar voor kwamen: files, wegeniswerken en slecht georganiseerd openbaar vervoer maken het huidige woon-werkverkeer tot een hachelijke onderneming, terwijl ook naar rekrutering en retentie toe de woon-werkafstand en de tekortkomingen van andere transportmogelijkheden twee belangrijke struikelblokken zijn.

Positief echter is ook het grote potentieel en de bereidheid bij de werknemers om de auto te vervangen door duurzame alternatieven als de fiets, het openbaar vervoer en het carpoolen.

Arval focust zich met de vooropgestelde maatregelen in eerste instantie op de meest haalbare kaart, met name:

  • betere douche- en omkleedinfrastructuur,
  • extra fietsenstalling,
  • aankoop van plooifietsen voor traject thuis, station, Arval,
  • fietsvergoeding,
  • een carpoolplatform,
  • organisatie van infosessies,
  • 100% terugbetaling treinabonnement.

Het groen licht dat Arval net kreeg van het Pendelfonds is een belangrijke extra stimulans om een daadwerkelijke verandering in de organisatie van het woon-werkverkeer te realiseren.