Mobiliteitsbudget: na Peeters is het nu aan Groen en Ecolo

krispeeters

Dit weekend, lanceerde Minister van Werkgelegenheid Kris Peeters 10 voorstellen om de arbeidsmarkt te moderniseren. Eén daarvan heeft betrekking op het mobiliteitsbudget, die het regime van de bedrijfswagens moet vervangen. De CD&V minister legt uit: “Het budget kan worden gebruikt voor verschillende vervoermiddelen, de werknemer beslist zelf de welk hij kiest.”

Kris Peeters gaat nog verder door het mobiliteitsbudget uit het loonpakket te halen. “Uiteindelijk is het geen vergoeding voor werk, dus is het ook logisch van er geen sociale en fiscale bijdragen op te betalen”, luidt het bij Peeters.

We weten al dat het mobiliteitsbudget een stokpaardje is van de CD&V. Volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh diende daarover al een wetsvoorstel in op 22 januari 2014.

Van 700 tot 2.780 euro

Groen en Ecolo volgden in het spoor van Peeters met een eigen voorstel. Zij zien het wel breder en niet als vervanging van de budget mobilitébedrijfswagen. Het mobiliteitsbudget zou volgens hen voor iedereen beschikbaar moeten zijn: “Een soort belastingskrediet dat wordt afgehouden van de bedrijfsvoorheffing. Een systeem dat niet alleen socialer en duurzamer is maar ook voor een grote administratieve vereenvoudiging zou zorgen. Het mobiliteitsbudget zet aan tot duurzamere keuzes. Wie te voet gaat of de fiets neemt, krijgt immers het volledige bedrag. En wie de trein of de bus neemt, zal sowieso meer overhouden dan de prijs van zijn abonnement. Het mobiliteitsbudget houdt ook rekening met multimodaliteit. Wie zijn traject voor een deel of volledig met de fiets aflegt, krijgt een fietsbonus in functie van het afgelegde traject op twee wielen.”

Dit mobiliteitsbudget zou overigens niet de onkostenvergoeding voor professionele verplaatsingen in bedrijfswagens vervangen: “Bijvoorbeeld zelfstandigen of vertegenwoordigers die hun bedrijfswagen gebruiken voor hun beroep, kunnen die blijven aftrekken. In hetzelfde voorstel zou het privégebruik (waaronder ook woon-werkverkeer valt) niet meer kunnen genieten van het huidige fiscale gunstregime. Iedere werknemer ontvangt een mobiliteitsbudget van minimaal € 700, maar dat bedrag kan oplopen tot € 2.780. Het bestaande budget in de begroting ter ondersteuning van de bedrijfswagen zou volstaan om het mobiliteitsbudget te financieren.”

De laatste zin van de verklaring van Groen en Ecolo verraadt de de afkeer voor de bedrijfswagen of tenminste voor de salariswagen.