Werner Franck (KBC Autolease): “Multimobiliteit werkt alleen in happy modus”

Wie als leasingmaatschappij vandaag niet stevig investeert in multimobiliteit, riskeert een trein te missen die wellicht voor goed vertrokken is. Bij KBC Autolease zijn ze op dat vlak bij de pinken met een driepijlerstrategie die de ontzorging van de klant op de eerste plaats zet. CEO Werner Franck legt uit hoe de vork aan de steel zit.

Alle grote leasingmaatschappijen zetten vandaag in op multimobiliteit. Waarom moeten klanten bij KBC Autolease aankloppen voor mobiliteitsoplossingen?

Multimobiliteit is vandaag een containerbegrip maar dat betekent niet dat er daarom altijd een pakket diensten tegenover staat dat voldoet aan de eisen van klanten. Met onze driepijlerstrategie zijn we toch wel uniek in de markt. In de eerste plaats is operationele leasing van auto’s nog altijd onze kernactiviteit. Maar ook daar beweegt er veel en zetten we het invullen van de behoeften van de klant op de eerste plaats. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de switch naar alternatieve vormen van aandrijving. Vijf jaar geleden was de dominantie van de diesel compleet in de leasingmarkt. Dat is vandaag niet meer het geval. De switch zet zich door en wij spelen daarin onze rol door de klanten bewust te maken van het feit dat voor iedere bestuurder eerst naar de TCO in functie van zijn gebruik moet gekeken worden. In veel gevallen scoort diesel nog goed maar in andere gevallen ben je beter af met een alternatief. Het komt er dus op aan die klant een bewustere keuze te laten maken. En dat merk je echt wel aan de cijfers: gemiddeld 20% van onze maandelijkse productie gaat naar alternatieve brandstoffen. Als het gaat om elektrische voertuigen is het minstens even belangrijk om er alleen voor te kiezen als het volledig past in het gebruiksprofiel. En last but not least – en daar zijn we toch wel een belangrijke speler in de markt – moet je ook zorgen voor de oplaadstructuur, zowel bij het bedrijf als bij de werknemers thuis. Bedrijven en werknemers zijn wel bereid om te kiezen voor alternatieven maar alleen als ze ‘ontzorgd’ worden. Daarom werken wij samen met Eneco, dat borg staat voor een professionele service.

De tweede pijler?

Fietsleasing als volwaardig leasingproduct, dus mét service en zonder overname van de fiets op het einde van het contract. Ik heb zelf twee jaar geleden nog een project opgezet toen ik regiodirecteur was voor KBC Bank in Antwerpen. We hebben het toen aangeboden in de vorm van een cafetariaplan – dus door een klein stukje brutoloon in te leveren – en dat werd enthousiast onthaald door de werknemers. Van de driehonderd mensen aan wie we het toen aanboden, hebben 100 er op ingetekend. Van daaruit hebben we het dan verder uitgewerkt om het als volwaardig leasingproduct aan te bieden aan de klanten van KBC Autolease. Momenteel hebben we een vloot van 1.000 fietsen en zijn daarmee een van de grootste in België.Opnieuw hetzelfde principe als bij autoleasing: de klanten staan er voor open maar alleen in de vorm van een zorgenvrije formule. Wat dit verhaal zeker een boost geeft: fietsleasing wordt aangeboden aan alle werknemers en niet alleen aan zij die al een bedrijfswagen hebben. We bieden een vrije keuze qua fiets en werken met lokale dealers samen. Zo stimuleren we ook de sociale economie, wat voor een bank- en verzekeringsgroep toch belangrijk is. Het is een positief verhaal naar mobiliteit toe maar net zo goed naar bijvoorbeeld gezondheid van werknemers. Mobiliteit is geen last maar een opportuniteit. Het werkt alleen als mensen ervan in happy modus komen.

De derde pijler moet dan wel het openbaar vervoer zijn …

Inderdaad, maar ook hier zijn we niet over één nacht ijs gegaan. Want wat willen bedrijven? Totale flexibiliteit zonder de administratieve rompslomp van bonnetjes en ticketten van trein, tram en bus. Dus hebben we gekeken naar de meest optimale oplossing in de markt en dat is Olympus. Een app waarmee de gebruiker alle vormen van openbaar vervoer gebruikt met één duidelijke facturatie achteraf. Opnieuw een zorgenvrije formule die inspeelt op een reële behoefte. Dat is het enige wat werkt als je multimobiliteit naar bedrijven wil brengen.

Operationele autoleasing is een businessmodel dat werkt maar kan je met multimobiliteit wel geld verdienen? Is het met andere woorden – vandaag toch nog – geen windowdressing?

Naar marges toe is het niet te vergelijken met alleen autoleasing, dat kan ik niet ontkennen. Maar windowdressing is het allerminst. Als je kijkt naar de toenemende congestie maar ook de veranderende leef- en werkgewoontes dan zitten we eigenlijk midden in een mobiliteitsrevolutie. Mensen verplaatsen zich steeds meer alleen als het nodig is en met het vervoermiddel dat hen op dat moment het best uitkomt. Als één van de grootste leasingmaatschappijen op de markt kunnen we het ons niet veroorloven om langs de zijlijn toe te kijken. Natuurlijk blijft autoleasing belangrijk voor ons maar dan als onderdeel van het totale mobiliteitspakket. Wij zijn vandaag al een volwaardige mobility provider. Ik vind dit een bijzonder positief verhaal voor heel onze sector. Het enige wat ik betreur: als er geen echt mobiliteitsbudget komt en we moeten het doen met cash-for-car, dan is dat een enorme gemiste kans.