2021 start in mineur. Maar dankzij bedrijfswagens is er ook goed nieuws …

e

De inschrijvingen van alle categorieën nieuwe voertuigen gaan voor de maand januari in het rood en ook de tweedehandsmarkt kent een moeilijke start. Zo blijkt uit de analyse van sectorfederatie Traxio. Maar er is ook goed nieuws: de vergroening van het wagenpark kent een versnelling … en dat is vooral te danken aan de bedrijfswagens …

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen : “De inschrijvingen van nieuwe voertuigen zitten voor alle categorieën in het slop. Vooral nieuwe personenwagens (-26,5%), nieuwe motorfietsen (-33,1%) en nieuwe vrachtwagens van 3,5-12T (-39,5%) krijgen klappen. In mindere mate zien we deze negatieve tendens ook bij de tweedehands voertuigen – met uitzondering van de motorfietsen (+8,1%) en zware vrachtwagens (+3,8%) die er wel op vooruit gaan.”

“Corona bestendigt de onzekerheid in de markt, terwijl we de concrete impact van de annulering van het Autosalon pas over enkele maanden kunnen evalueren: heel wat nieuw aangekochte wagens in de salonperiode worden immers pas later geleverd en op dat moment komen ook extra wagens vrij voor de tweedehandsmarkt”, gaat de woordvoerder verder.

Wel vergroening

Het positieve nieuws: er zijn nu meer dan de helft nieuwe wagens met een lage CO2-uitstoot ingeschreven dank zij een sterke toename van het aantal hybride en elektrische wagens, die nu samen meer verkopen dan dieselwagens. Het hybride marktaandeel stijgt tot meer dan een kwart van de nieuwe inschrijvingen: 25,7% (waarvan 15,3% gewone hybrides en 10,4% plug-in hybrides): ze halen een aandeel van tot 16,3 % terwijl het aandeel van benzine verder daalt tot 44,8% en diesel zelfs tot 26,1%. De verklaring moeten we volgens Traxio vooral zoeken bij de hybride bedrijfswagens die sinds begin vorig jaar kunnen rekenen op een gunstiger VAA (Voordeel Alle Aard). De wagens met een lage CO2-uitstoot (minder dan 109 g/km) blijven verder groeien: van 40,3% in januari 2020 naar 52,8% in 2021.

De verklaring voor de vergroening moet vooral gezocht worden bij de hybride bedrijfswagens

Nieuwe personenwagens: beperkte impact op koopintentie

Terwijl het nog wachten is op de inschrijvingscijfers van de komende maanden, geeft een marktonderzoek van Traxio alvast aan dat de annulering van het Autosalon geen impact zou hebben op de aankoopintentie van 75% van de consumenten. Maar bij 17% zou dit wel het geval zijn, en 10% van hen overweegt daarbij om de aankoop uit te stellen. In de komende maanden zal uit de inschrijvingscijfers duidelijk worden wat de werkelijke impact is van zowel de annulering van het Autosalon als de Corona-crisis op de nieuwverkoop.

Tweedehandse personenwagens: pas eind juni duidelijke trend

De verkoop van tweedehandse personenwagens hield in 2020 vrij goed stand in vergelijking met de andere categorieën. Het verlies werd beperkt tot -6,3%. Na een stevige herneming van de activiteit na de eerste lockdown in 2020, gingen de cijfers voor november en december in het rood. Die trend zet zich nu door in januari 2021, met een daling van -12,9%. Verliest de tweedehandswagen stilaan de extra aantrekkelijkheid die hij had opgebouwd in 2020?

Filip Rylant: “Uit recent marktonderzoek van Traxio blijkt dat een – zij het beperkt – aantal ondervraagden van plan is om eerder een tweedehandse wagen te kopen dan de geplande nieuwe wagen, maar van deze evolutie zien we nog niet meteen concrete cijfers. Het is wachten tot pakweg eind juni om duidelijkere tendensen in de markt te kunnen onderscheiden. Op dat ogenblik zijn de meeste nieuwe wagens geleverd en komen er meer tweedehandswagens op de markt.”

Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Ford vormen de top 5 van de best verkochte merken qua tweedehandse personenwagens. Bij de tweedehandse wagens merken we vooral een daling van het aantal diesels ten voordele van benzine, waardoor benzine vorige maand net meer werd ingeschreven (diesel: 46,8% versus benzine: 49,3%). Het aandeel van de andere brandstoffen blijft verwaarloosbaar hoewel hybride stijgt van 1,7% naar 2,9%. Heel andere cijfers dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar hybrides ondertussen meer dan een kwart van de verkoop betekenen. De gemiddelde leeftijdvan de occasie-inschrijvingen blijft stabiel: 6 jaar en 11 m.

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending