De elektrificatie van het Belgische bedrijfswagenpark gaat in een indrukwekkend tempo door, zo blijkt uit de meest recente gegevens van mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval. In de tweede helft van 2023 werd maar liefst 75 procent van de bestelde bedrijfswagens volledig elektrisch aangedreven. Dit komt niet uit de lucht vallen, gezien de fiscaliteit die steeds meer de elektrische kaart speelt.
Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory anticipeert op verdere elektrificatie in de lagere segmenten van bedrijfswagens, vooral door de verwachte introductie van kleinere en betaalbaardere elektrische voertuigen in 2024. De fiscale druk en het groeiende aanbod aan betaalbare elektrische modellen zullen naar verwachting de overstap naar elektrische voertuigen in alle segmenten bevorderen.
In de eerste zes maanden van 2023 koos bijna één op de drie bestuurders voor een volledig elektrisch voertuig (BEV), terwijl plug-in hybrides (PHEV’s) ook een significant marktaandeel hadden. Na de fiscale verschuiving op 1 juli koos maar liefst 75 procent van de bedrijfswagenbestuurders voor een volledig elektrisch voertuig, terwijl benzinevoertuigen een aandeel van 11 procent hadden en plug-in hybrides goed waren voor 8 procent van de bestellingen.
BMW iX1, Tesla Model Y en Volvo EX30 op het podium
Het landschap van bestelde bedrijfswagens in de tweede helft van 2023 werd gedomineerd door volledig elektrische modellen. De top 10 van meest bestelde bedrijfswagens bestond exclusief uit elektrische voertuigen. Opvallend genoeg werden de BMW iX1, Tesla Model Y en Volvo EX30 het meest gekozen door bedrijven, waarmee ze hun stempel drukten op de evolutie naar duurzame mobiliteit in de bedrijfswereld.
Fiscale impact en vooruitzichten
De stijging in het aandeel van bestelde stekkerwagens, inclusief zowel EV’s als PHEV’s, bij Arval bedroeg 21 procentpunt in de tweede helft van 2023. Van januari tot juni lag dit percentage op 62 procent, maar in de periode van juli tot december steeg het naar maar liefst 83 procent. Deze indrukwekkende cijfers onderstrepen de snelheid waarmee bedrijven de overstap maken naar elektrische mobiliteit.
De levering en inschrijving van het merendeel van deze bestellingen zullen plaatsvinden in 2024, wat op zijn beurt de berekening van het Voordeel Alle Aard (VAA) voor bedrijfswagens met verbrandingsmotoren in 2025 opnieuw zal beïnvloeden. Iets waar de regering deze week al over samen zat.
Segmentatie en toekomstverwachtingen
Volgens Yves Ceurstemont blijft de keuze voor benzinevoertuigen in de kleinere stadsauto’s (segment) nog hoog, met 85 procent van de bestellingen. In segment 2 en 3 kiest echter al meer dan 60 procent voor een elektrisch voertuig. Met de aankondiging van nieuwe, kleinere en betaalbaardere elektrische voertuigen in 2024 en 2025, wordt verwacht dat de elektrificatie zich ook in de lagere segmenten verder zal versnellen.
“Voor 2024 verwachten we dat de prijzen van BEV’s in het algemeen verder zullen dalen door de toenemende concurrentie tussen de verschillende constructeurs. Zeker in de segmenten small en medium komen er mooie EV-modellen bij en tegelijk is er ook de fiscale druk van het VAA waardoor de keuze voor een EV ook hier verder zal toenemen,” concludeert Ceurstemont.
Met de opkomst van nieuwe, betaalbare elektrische modellen en de blijvende fiscale stimulansen, lijkt de trend van elektrificatie in het Belgische bedrijfswagenpark zich in de komende jaren verder door te zetten. De keuze voor duurzame mobiliteit lijkt niet alleen een fiscale overweging te zijn, maar ook een strategische beslissing voor bedrijven die de overstap maken naar een groenere en milieuvriendelijkere bedrijfsvloot.
#Fleet Management