ADESA: stijgende online verkoop meer dan een covid-trend

ADESA Europe, gevestigd in België, is een bedrijfsonderdeel van KAR Global, een leverancier van wereldwijde remarketing- en technologieoplossingen voor voertuigen. Het bedrijf heeft het aantal nieuwe kopers dat zich in 2019 voor het eerst registreerde, vergeleken met het aantal in 2020. En dat levert interessante statistieken op …

Het platform stelde een grote stijging van het aantal nieuwe kopers vast en een opmerkelijke stijging van de verkoop. “Deze cijfers gelden uiteraard alleen voor ADESA. Maar aangezien onze klanten autohandelaars en dealers zijn, is het gemakkelijk om deze cijfers te zien als een indicatie voor evoluties in de hele auto-industrie”, zegt Gino Vleminckx, Chief Commercial Officer bij ADESA Europe. “Het is een sterke en onmiskenbare verschuiving naar het gebruik van online diensten. Vandaag moeten autodealers online actief zijn om de diensten te leveren die hun klanten nodig hebben. En dat geldt niet alleen voor hun verkoopcijfers. Je moet online actief zijn om leveranciers te vinden. Anders steekt de concurrentie je voorbij.”

Steeds meer vertrouwen in online

Hoewel Gino Vleminckx verwacht er van uitgaat dat de grote stijgingen in eerste instantie het gevolg zijn van de COVID-19 pandemie, gelooft hij dat er meer aan de hand is. Volgens hem willen mensen zich op hun gemak voelen als ze online kopen, of het nu gaat om een paar schoenen of een auto. Het overwicht van digitale diensten en tevreden kopers in alle sectoren heeft bijgedragen aan een gevoel van vertrouwen in online aankopen. Volgens Vleminckx moet elke online handelaar een manier vinden om dat vertrouwen uit te bouwen. “Dat is vooral belangrijk als je handelt in tweedehandsauto’s. De sector moet kopers het vertrouwen geven dat ze normaal zouden hebben wanneer ze een auto fysiek zien of een proefrit maken”, zegt hij. “ADESA heeft het geluk dat het auto’s verkoopt die afkomstig zijn van een voormalig wagenpark of van gerenommeerde leasemaatschappijen. Eventuele slijtage of schade wordt uitgebreid beschreven in rapporten en foto’s, zodat kopers precies zien wat ze krijgen. Sterker nog, we introduceren kunstmatige intelligentie en machine-learning-technologie om onze rapporten nog nauwkeuriger te maken.”

Blijvende verandering?

Is deze piek de voorbode van een blijvende verandering? Zal de sector in de toekomst terugkeren naar meer traditionele face-to-face-methoden? Vleminckx: “Het ene sluit het andere niet uit. Het online gebeuren is gewoon een extra tool in de gereedschapskist. En op dit moment is het een bijzonder nuttig instrument.” Met de pandemie die nog steeds door Europa raast, zal het nog wel even duren voordat er duidelijke signalen zijn of de verandering blijvend wordt. Op dit moment hebben dealers gewoonweg niet de luxe om af te wachten of de offline handel weer de overhand zal nemen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine